måndag 23 juni 2014

Blandad kompott

Nu har midsommar passerat och hos oss har det varit stilla och lugnt. Ganska skönt det också ibland.
Vädret har väl inte varit det bästa, kallt och regnskurar blandat med lite sol. Så har väl de flesta haft det. Men det är inget att hänga läpp för, eller? Man kan ta en promenad mellan skurarna, tända en brasa i kaminen om det blir för kallt, sitta och mysa där med en kopp kaffe...

Som vanligt kommer här en radda med bilder från den senaste veckan.

Söndagen innan midsommar drog vi iväg till Örebro för att vara hos barnen när föräldrarna jobbade. Dagis och fritids hade stängt. Då är det bra att ha farmor/mormor och farfar/morfar  som kan rycka ut. Det gör man ju gärna bara det passar...

Den här gången tog vi med oss de två barnbarnen från Motala också, så kusinerna skulle få träffas lite.
En liten baktanke hade väl jag. Grabbarna och tjejerna är lika gamla och leker så bra tillsammans. Alltså kan de sysselsätta sig lite mera självständigt tänkte jag, och jag fick rätt. De hade hur kul som helst.
Det var Molly som blev lite på sidan av, men hon pysslar mycket själv och så hade hon farfar som hon lindar runt lillfingret. ha,ha.

 Molly i lekstugan och farfar som sitter skönt! på verandan.

 Picknick i lekparken.
Grabbarna pausar lite i kurragömma leken och gungar.

 Det var varmt, så tjejerna satt i skuggan när vi fikade.

 Sötfia, som för det mesta gillar läget.


Midsommardagen var det ganska fint väder på eftermiddagen, så gubben min och jag packade ryggsäcken igen, och tog fram våra cyklar och gav oss iväg på en tur, på vägar vi inte cyklat på tidigare.

 Det växte mycket smultron utmed vägen på sina ställen.
Jag var ju tvungen att stanna och smaka.


 Nu är vi inne på en väg vi aldrig tidigare åkt på.
Har man cykel kan man ju passera en vägbom. 

 Fikapaus. 
Vi valde inte det finaste stället att stanna på, utan där det var praktiskt att sitta.

 Ena sidan av vägen är det kalhygge, andra är det fin ängsmark.
Ingen rättvis bild kanske, men jag fick lite Bullerbykänsla lite längre fram på vägen.

Vi har åkt på väldigt kuperad väg, så växeln fick justeras. 

 Här kom vi ut från skogsvägen. Har cyklat ca 16 km.

 Nu blir det grusväg  6 km.

 Var tvungen att stanna och fota den här skylten.

 Tranor, inte så vanlig syn hos oss.

 Vägren full av blåklockor, 
nu har vi ca 9 km kvar innan vi är hemma.

Åter en härlig dag ute i Guds vackra natur.


 I dag när jag var hos föräldrarna, tog jag med farsgubben ut
 och plockade lite smultron i en slänt .

Det blev lite smultron som de kunde njuta av till kvällsmaten. 

Ha det gott.

4 kommentarer:

Monica sa...

Visst ställer man upp och passar barnbarnen när det behövs! Och, som du säger, det är lättare när de är fler, så att de kan sysselsätta sig själva lite!
En härlig cykeltur igen. Jag beundrar er spänst och ork!
Men vilka roliga ortsnamn och gårdsnamn (?) du råkade på: Skankebo, Dansbo och Korike!!!
Ha det så bra, kram, Monica

Black Iris sa...

Ni gör så mycket roliga och härliga utflykter.. Vi har en cykel uppe vid vår stuga men nu blir jag sugen på att skaffa en till så vi kan ge oss ut tillsammans..

Kram Maidi

Skaparglädje sa...

Vilka härliga dagar ni haft. Umgänge med barnbarnen och en härlig cykelutflykt.'Kram!

Polargrevinnan sa...

Det är fint när man kan ställa upp och hjälpa till med barnbarnen. Mina är nästan vuxna så de behöver ingen tillsyn. Vid födelsedagar och andra högtider träffas vi ju och det är trevligt. När man sitter och pratar så kommer det ofta fram - minns du farmor o.s.v och det känns bra att de har sina minnen från barnaåren.
Fin cykeltur ni gjort. Jag cyklar inte mera då jag har dåligt med balansen. Ett barnbarn blev glad åt cykeln. Jag trodde hon skulle tycka den var lite antik men jag fick veta att den var cool.
Ha en fortsatt fin sommarvecka.
Kram Viola