onsdag 11 juni 2014

Göta kanal

Så var det dags för ett nytt äventyr, det blev inte Vättern runt eller bergsbestigning den här gången utan en cykeltur igen.
Jag klarar av att cykla bättre än att gå pga min fötter.

Jag har i flera år velat cykla utmed Göta kanal. Förra midsommaren cyklade gubben min och jag från Borensberg till Berg t.o.r. Det finns en bra sträcka till att cykla i Östergötland och det är vid Söderköping.
Vi tog med oss våra vänner den här gången, de gillar också att vara ute på äventyr.
Vädergubbarna hade lovat fint väder i går, tisdag, så vi packade matsäck och glada och förväntansfulla gav vi oss i väg.
Det blir många bilder igen!!

 Vi tycker bäst om att cykla på våra egna cyklar, 
så därför lastade vi dem på släpet och drog iväg till Söderköping på fm.

 Ca 10,5 mil senare lastades cyklarna av och vi förbereder en heldags cykeltur.
Packningen är fastsurrad och bra cykelskor på fötterna.

 Mot Mem, ca 6 km.
Vi kom ifatt en traktor som slog vägrenen
och så mötte vi båtar också.

 Här åt vi vår medhavda matsäck. 
 Nu är vi på väg tillbaka mot Söderköping för att fortsätta kanalen väster ut,
så långt man kan cykla utmed kanalen innan det blir ett sjösystem.

 Varmt och fin natur, men vattnet var sååå brunt. 
Såg inte alls badinbjudande ut.

 Humleblomster


 Nu har vi passerat Söderköping och kommit till E 22-an...

 ..där ligger det båtar och väntar på att få dra vidare....

 ...bron öppnas varje halvtimma.
Oj,oj vilka bilköer det blir. 

 Ytterligare en broöppning vid en mindre väg. 
Den var kamerastyrd.
Det här paret hade åkt från Göteborg för fjorton dagar sedan och var snart i Söderköping.

 Här tog vägen längs kanalen slut, 
skulle man vidare fick man åka på småvägar utmed sjön.
Vi tänkte ta eftermiddagsfikat här, men det var 29 grader varmt,
 så vi vände och cyklade tillbaka ett stycke....

 ...och hittade en skön skugga under en ek.

En tysk båt passerade.



Åter i Söderköping, där finns det här konstverket
" Rabbit crossing" heter det. 
Det står en lika dan på andra sidan kanalen också.

 Gästhamnen

 Det smakade alldeles ypperligt med lite glass i skuggan 
när vi var i mål igen efter ca 3,5 mil som tog oss drygt 6 timmar.
Det blev inte det välkända Smultronstället 
utan vi smakade på den egen tillverkade glassen de hade strax bredvid.
Den fick godkänt, den var god.
Du förstår nog att vi tog det lugnt, stannade och tittade
och bara njöt av allt vackert.

De här gubbarna står också i hamnen.
Man kan läsa en del information på dem.
bl.a. Kanalen är 190 km lång, 87 km är handgrävd, med träspadar
av 58000 soldater. Det stod vilka mängder med grus
 och lera de grävt undan och även sprängt.
Stackars människor vilket slitgöra de utförde
och så får vi i dag njuta av detta enorma arbete.

Ha det gott.


5 kommentarer:

Monica sa...

Åter en härlig utfärd! Och jag beundrar er, som orkar cykla 3,5 mil! Även om ni tog det lugnt och gjorde många pauser!
Själv vågar jag ju inte cykla på grund av min yrsel, men jag fick en trehjulig cykel av mina döttrar när jag fyllde år och den har jag provcyklat idag - det var inte helt lätt, faktiskt...
Ha det gott, kram, Monica

Birgitta sa...

Vad spänstiga ni är. Idag har d e t varit alldeles för varmt för att må bra.
Kramar Birgitta

Black Iris sa...

Men vilken härlig utflykt ni gjorde och vilket strålande väder ni såg ut att ha..

Kram Maidi

Skaparglädje sa...

Så vackert. Ni är så duktiga med era cykelutflykter. Tänk så mycket fint ni hinner se när ni cyklar.
Kram från Anne-Lie

Berith sa...

Hej Birgit! Visst är det vackert i Östergötland! Hörde en predikant på pingstdagen (Lennart Hambre, som ju kommer från Östergötland med bott och verkat i Närke i många år, nu återkommer han och frun till Östergötland)att vi östgötar är hemmablinda, vi ser inte allt vackert i Östergötland. Lennart ville lägga ett gott ord för Rimforsa, där han och frun nu tänker bosätta sig, men då var det några ungdomar som inte alls tyckte som han. Men Lennart fann sig och tappade inte tråden i predikan. Nog om detta.
Anledningen till att jag skriver en kommentar är att vi har också cyklat längs Göta kanal. Det passar mig utmärkt, ingen biltrafik, inga branta varken uppför- eller nedförbackar och man kan ta det helt i sin egen takt.
Önskar Dig och Din gubbe (som Du själv skriver), en riktigt skön sommar! Tänk om vi kunde ses någon gång igen?
Kram från Berith