lördag 14 juni 2014

Lördagsutflykt

Vilken lyx det är att vara pensionär, att kunna unna sig lite lata dagar och göra vad som faller på.
Bara få sitta i solen och läsa en bok, vad jag gillar det.

I dag är det 45! år sedan vi förlovade oss.
I höst har vi varit gifta i 43 år, oj vad många år när man ser bakåt. Livet har varit fantastiskt, arbete har vi haft. Tre fina barn har vi fått, två fina mågar och en fin sonhustru, och sju underbara barnbarn, kan man vara annat än tacksam.

Gubben min och jag tycker ju om att komma ut i naturen, så i dag drog vi iväg till mina hemtrakter, bara en mil bort. Det fick bli lite bergsklättring i dag. Jag hade en önskan, att vi skulle gå upp på   Hammarbyberget, som ligger strax intill mitt barndomshem.
När jag var barn och även när vi var nygifta var vi uppe på berget ibland. Gökotta var det där många år, tillsammans med den lilla församlingen som fanns där då, och även med våra släktingar. Det var en trevlig tradition. En morbror gjorde alltid visselpipor till barnen. Ett fint minne som lever kvar.

Sagt och gjort, vi packade ryggsäcken och åkte iväg. Kaffe är ett måste när vi är på utflykt.


 Den röda stugan vid skogskanten, där är jag uppvuxen.
När jag var barn betade det kossor, hästar och får här. 
Nu är det "bara" åkermark.

 Det är säkert 30 år sedan vi var uppe här sist.
Stigen var igenvuxen, men vi lyckades hitta någorlunda rätt väg upp.
Den lilla röda stugan är "hemma", Moby heter det.

 " Kaffetåget" passerade precis när vi kom upp på berget.
Det är mina föräldrar som gett namn på tåget, när de bodde i huset.
 Det kommer vid 15 tiden och då var det dags för eftermiddagskaffet. 
En bra klocka, bara tåget går i rätt tid så. 
Det här är Kustpilen som trafikerar Linköping - Kalmar.

 Utsikt åt andra hållet. En vik av Åsunden. 
Riksväg 34/23 skymtar mellan enarna.

 Det fanns inte mycket blommor där, men den här, vad den nu heter, blommade fint.
En liten skalbagge gillade den.

 Kaffe och hembakad bulle, smakade bra.

 Tjärblomstren var nästan överblommade, men en liten en hittade jag.

 Ibland lever min "lilla" kamera sitt eget liv.
När jag tittade hade den tagit den här bilden på solen utan min vetskap.
Jag gillar bilden, bra gjort...

 På väg ner igen, ganska så snårigt, massor av enar
 och nerfallna träd och grenar.

Vid en liten bäck växte det massor av förgätmigej och smörblommor.
En riktig svensk sommarbild...

Det var vår eftermiddag, solig, skön och blåsig.
Birgit

8 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Grattis till era 45 år tillsammans.
Ännu en fin dagsutflykt gjorde ni tillsammans. Fantastisk utsikt uppifrån berget.
Kram från Anne-Lie

Felix sa...

Grattis på förlovningsdagen! I sommar är det 33 år sedan vi förlovade oss. :-) Åren går...

Vilken härlig utflykt ni gjorde till dina hemtrakter. Det var vacker utsikt från berget. Och solbilden var verkligen vacker!

Även härlig header med de rosa vackra aklejorna!

Sommarhälsningar
Elisabet

Monica sa...

45 år - grattis! Inte så vanligt nu för tiden...
En fin utflykt igen och bergsklättring igen, ni är verkligen spänstiga!
Så idylliskt det ser ur där du växte upp!
Kram från mig!
Monica

Polargrevinnan sa...

Grattis till era högtidsdagar.
Förstår att det är många minnen som ploppar upp när du set ditt barndomshem.
Det verkar jobbigt att klättra upp till toppen av berget. Det smakade säkert med kaffe där uppe.Ibland är det besvärligare att gå nedför berget
Fina foton du tagit och kortet med solen blev extra fint.
Ha det bra
Kram Viola

Polargrevinnan sa...

Grattis till era högtidsdagar.
Förstår att det är många minnen som ploppar upp när du set ditt barndomshem.
Det verkar jobbigt att klättra upp till toppen av berget. Det smakade säkert med kaffe där uppe.Ibland är det besvärligare att gå nedför berget
Fina foton du tagit och kortet med solen blev extra fint.
Ha det bra
Kram Viola

Polargrevinnan sa...

Grattis till era högtidsdagar.
Förstår att det är många minnen som ploppar upp när du set ditt barndomshem.
Det verkar jobbigt att klättra upp till toppen av berget. Det smakade säkert med kaffe där uppe.Ibland är det besvärligare att gå nedför berget
Fina foton du tagit och kortet med solen blev extra fint.
Ha det bra
Kram Viola

Äppelblom sa...

En riktigt fin sommarutflykt!
Må så gott och kram!

Carina sa...

Åh vilken historia och vilken berättelse! Jag levde verkligen med och kunde riktigt känna av de där tillfällena, både gökottan, kaffetåget, vandringen, fikastunden...så mysigt. Grattis även till högtidsdagarna. Önskar fortsatt lycka.
Kram Carina