lördag 28 juli 2012

"Vi hade i alla fall tur med vädret"


Hejsan!
Nu är vi åter på hemmaplan efter en vecka på Öland.
Som jag berättat tidigare, återkommer vi gärna till Öland, några dagar varje sommar. Så även i år.
Men vi hade planerat in både fel och rätt vecka i år. 
Vädret var på vår sida, sol och varmt varje dag, men vi var inte ensamma. Jag tror hela sveriges befolkning hade valt samma dagar och plats som vi. Det var bilköer, fullt på campingplatserna, men vi hade tur som fick en bra plats nästan omgående.
 Har man bara tålamod och ett glatt humör med sig så fungerar det mesta.
Med andra ord vi hade fina dagar där tillsammans med goda vänner, och plats fick vi, vi behövde inte trängas.
Här kommer åter en massa bilder. 

 När vi hade kommit över till Öland kom jag på att våra badkläder var kvar hemma!!
Gubben min tyckte inte det gjorde något för han gillar inte att bada och jag är inte heller
någon större badentusiast längre, det ska vara rätt så varmt om jag ska hoppa i spat.
Det var jättekallt i vattnet, så det här var nog det längsta jag kom ut i vattnet.
Våra vänner däremot vågade sig på att bada.

 Några sjöbodar utanför Byxelkrok.
vi passerade dem för att komma till Neptuni åkrar för att titta på solnedgången.

 Solnedgång vid Neptuni åkrar,

 En av dagarna tog vi tåget till Trollskogen.
Det är en museijärnväg på 4 km.

 Inget x-2000 precis, men kanske tur det,
 för de brukar ju oftast inte gå eller komma i tid....
det här var 3:klass avgick i rätt tid och kom fram till ändstationen i rätt tid också.

 Smalspår, 60 cm bredd
Så anlände vi till Trollskogen och tog apostlahästarna tillbaka.
Det finns en vandringsled utmed stranden som leder tillbaka till Fagerrör.
Återvägen var 7,6 km, inte så långt egentligen, men i värmen....
men allt gick bra. 

 Vila och dricka paus.

 Fikapaus bland stenarna, 
jag var ju tvungen att också bygga ett torn som så många andra gör.

 Blommor och insekter fanns det gott om.

 Väderkvarn...

Kvällssol över Byxelkrok och stranden.


Så är man hemma igen och har lagt till finna upplevelser i minnenas arkiv där de förvaras väl.

Det där med att bada, ja, får se om det blir något dopp i någon av alla våra fina småsjöar här.


Birgit

4 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Trist att ni glömde badkläderna hemma, för visst hade det varit skönt med ett dopp nu när vi fick en sån SOMMAR:
Förstår att ni haft fantastisk fina dagar på Öland.

Birgitta sa...

Min baddräkt har jag gömt så bra att den kan vara försvunnen för gott. Är en riktig badkruka och du ska inte tro, att det är något badande i våran sjö. Det regnar mest varje dag och då känns det skönast med innejobb. Ser att du haft en skön semester på Öland. Äldste sonen har nog varit där ett par omgångar i sommar och de brukar vara på norra Öland. Har haft lite besök av barn och resten kommer vecka 32.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Monica sa...

Vilka vackra bilder från Öland du visar idag! Där är ju så vackert, men trist att behöva trängas med så många människor! Men ni verkar ha haft en skön tid i alla fall! Ni får åka dit i september, då är vattnet varmt och där är tomt på folk...
Här badar jag varje dag nu!
Ha det gott, kram, Monica

Monica sa...

Birgit, jag var också på Öland dock endast en dag. Varmt var det och jag badade inte! Vi bodde i Kalmar och där tittade vi på underbar konst.
Tänk att nu har vi snart augusti. Tycker denna sommar gott så fort!
Hoppas nu att du får en fortsatt bra vecka!
Må väl och vink vink från mig.
Ps: vackra bilder som "fångar" Öland så bra.