torsdag 29 november 2012

Kalasande


Nu är det vinter och skidan den slinter....
...så kan man säga att det är nu. Lite snö någon grad kallt, snålblåst och halt. Men så mycket ljusare det blir när det är lite snö, än det blöta och grå som varit sista veckan. Riktig adventsstämning.
Stjärnor och ljusstakar har hittat fram här hemma, någon tycker kanske det är tidigt, men jag tycker om att pynta, baka lite och lyssna på julmusik. 

Helgen som gick var hela familjen bjuden på 80-årsfest, riktigt gemytligt och trevligt, god förplägnad och fin underhållning. Med andra ord en hellyckad eftermiddag med små barn och hela trappan upp till den äldre generationen.


 Födelsedagsbarnen, Janne har fyllt 40 och dotera blir det snart.
Så det blev en gemensam fest
Dagen till ära hade dotera tagit fram sin Kindadräkt 
som hon fick när hon slutade nianför ett antal år sedan.
 Det är hennes mormor som vävt och sytt dräkten, 
men hättan har hon broderat och knypplat spetsarna till själv. Bra jobbat!

 Bordsdekorationen.
Är man ekobonde så är man.
Grönkål, lök och potatis, en annorlunda dekoration men sååå läcker.

 Fina ljus stod i entrén, där var mycket rörelse och drag från dörren
så ljusen brann lite ojämt...

 Hemma har det också varit kalas för både små och lite större fåglar
Korten är tagna genom köksfönstret, därav den dåliga kvalitén

 De kan samsas en liten stund.

 Dörrkransen  undersöks flitigt av talgoxar, jag tänkte fota dem,
 men det var de inte med på, utan flög naturligtvis i väg. 
Då fick jag se den här bilden,ser lite dramatisk ut kanske,
 men det är brasan i kaminen som speglar sig i fönstret.

 Julmarknader är det gott om nu i dagarna.
I lördags hade vi det i vår seconhandbutik 
och den var välbesökt kan jag påstå.

 Det var många tomtar,änglar och ljusstakar som hittade nya hem
och så får andra som inte har det så bra som vi 
glädje av inkomsterna .



Önskar dig en skön vinterkväll
Birgit



4 kommentarer:

Monica sa...

Så roligt att kunna fira flera samtidigt! Det blir många år tillsammans...
Här är det fortfarande plusgrader och ganska grått men jag är glad, så länge det inte fryser!
Till helgen ska här också upp ljusstakar och stjärnor och det ser jag fram emot!
Ha en fin första advent, kram, Monica

Birgitta sa...

Hej! Trevligt med kalas och så fina födelsedagsbarnen är. I slutet av januari får jag också fira 40 x 2, alltså 80 år. Det är inte klokt vad tiden har gått fort. Jag tycker inte det är länge sedan de var småttingar. Det värsta är att åren går lika fort för en annan också.
Vi har fått vinter för tredje gången nu. Har ca en dm snö och det har blivit halt också eftersom det är minusgrader nu. Blir inte så långa utflykter de närmaste dagarna.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Skaparglädje sa...

Så vacker er dotter är i hembygdsdräkten. Jag har också en, värdendsdräkten. Jag har också gjort allt själv. Vävt tyg, broderat, knypplat spetsar m.m. Undra om jag kommer i min nu??? kanske skulle prova den.
Det ser nästan ut som det brinner i din dörrkrans.
Jag vill önska dig en fin 1:a advent.
Kram!

Monica sa...

Så fint Inlägg Birgit! Du tar så vackra bilder! Bjuder på så mycket trevligt att titta på. Så fin dottern är i sin folkdräkt!
Nu önskar jag dig en trevlig första Advent!
Må gott och var rädd om dig!
Kram och vink.