tisdag 26 mars 2013

Solig dag

Vad glad jag blir när vårsolen skiner och speciellt nu när den vågat sig fram flera dagar i rad.
Den gav både gubben min och mig lite inspiration i dag.
Gubben skruvade isär alla våra  sparkar i dag, jag hoppas  det inte blir något mera sparkföre denna vinter.
Varför då skruva isär sparkarna? vilket jobb, fast han säger att det tar längre tid att sättaihop dem igen. Jo, det krävs utrymme att förvara sex st sparkar i olika storlekar och det har vi inte. Men i delar går det bra att förvara dem i garagtaket.
Jag hängde ut tvätt på tork i dag, den första för säsongen, och den blev torr. Härligt.

 Det är mycket snö kvar, men solen värmer skönt, tvätten blev torr
 och snön smälter lite pö om pö.
 
 Bakade thekakor, det blev 32 st.
Jag har bl.a. messmör, havregryn, rågsikt och keso i,
 Gott med nybakat bröd.
Handduken de ligger på har varit min mormors.
M J står för Mimmi Johansson.
Jag tycker så mycket om  hemvävt,
det är en speciell känsla i de sakerna och man ser vilket arbete som ligger bakom.
 
 Mera hemgjort,
 det har blivit några grytlappar nu på sista tiden.
 
 Mera grytlappar, 
 den här har min mor virkat, hon virkar på för fullt.
Det är många som gärna vill ha något av det hon virkat.
 
 
Tog en promenad till föräldrarna så de fick ett smakprov av brödet,
passerar då den här ån.
För ett år sedan blommade det vitsippor här.
 Det tar nog ett tag till innan de blommar här i år.
Men snart kanske....
 
 
 

4 kommentarer:

Monica sa...

Så goda dina tekakor ser ut! Och vilken fin hemvävd handduk! Dom kunde mycket förr, kvinnorna!
Den lilla grytlappen, som ser ut som en dockklänning är ju för söt! Så duktig din mamma är, och så roligt för henne, att många vill ha hennes alster, så att hon känner sig nyttig!
Det uppskattar man mer och mer när man blir äldre, det vet jag redan...
Ha det gott, kram, Monica

Skaparglädje sa...

Så härligt när man kan torka tvätten ute, det doftar så gott om dem.
Dina grytlappar är så fina, jag brukar sticka disktrasor är jättenöjd med dem.
Min mamma hade en "Klänningsgrytlapp" jag tycker den är så söt.
Passar på att önska dig en Glad påsk.
Kram från Anne-Lie

Carina sa...

Oh så härligt att kunna hänga tvätten ute:) Är det månne ett vårtecken? Jaaa, du, det där med vitsippor det känns som att det lär dröja ett bra tag innan man får se det....men den som väntar....
Glad Påsk!

Äppelblom sa...

En riktigt Glad Påsk önskar jag dig!
Kram