söndag 14 juli 2013

Sommar och sol

Sommar, sol och varmt, datorn har visst varit satt på undantag en längre tid nu. Men här kommer en lång rad med bilder från de senaste veckorna.
När jag ser tillbaka och tittar på bilderna jag tagit, har det visst hänt en hel del.

 Ibland känner jag mig riktigt lat,
speciellt när jag tittar på humlorna hur de jobbar hela dagen lång.
Ganska rogivande att bara sitta och titta, och lyssna på surret från dessa små individer.
 
 Någon dag har det regnat så våra tunnor blev fulla.
 
 Efter regn kommer solsken och gör naturen alldeles fantastiskt vacker.
 
 Vi hade sällskap av ett par sädesärlor vid ett av våra smultronställen
som vi åker till när vi vill lyssna på tystnaden.
 
 På väg till smultronstället finns det ytterligare en liten sjö,
 där det växer vita näckrosor.
 
 En dag fick vi för oss att följa med på en guidad cykeltur på en gammal häradsväg.
Det var intressant och händelserikt. "Vägen" var inte någon autostrada precis, utan stigar och kostigar genom lummig skog. Uppför branta berg och så ner igen.
En mil på häradsvägen och så en och en halvmil hem på asfalt.
Roligt med lite utmaningar.
 
 Cyklarna varierade, från gamla damracer som de fick pumpa allt emellanåt
till lite finare märkescyklar.
 
 Att paddla kanot hör också sommaren till.
Vi prickade in en alldeles perfekt dag med sol och lite vind.
Det blev en heldag på sjön Drögen.
 
 Vi gick iland och hälsade på en äldre dam som har sitt sommarhus i en lite idyllisk by.
Byn påminner lite om miljön där man spelat in en del av Astrid Lindgrens filmer.
 
 Barn och barnbarn har varit hemma några dagar.
Vi passade på att åka och bada. Några var mer frimodiga än andra.
Hm, jag doppade inte stortån ens...
Kan ju skylla på att jag servade med fikat.
 
 Denna lilla dam trivdes bäst på landbacken, bland kottar och rötter.
Föräldrarna till den här treklövern firade 10-årig bröllopsdag,
så det blev bl.a. en utflykt till vår utsiktsplats, Hisneklint.
Barnen var under uppsikt, är inte så farligt som det kanske ser ut.
 
Nu för tillfället är stugan tyst och tom, men fylls på igen i morron, måndag,
med de andra barnbarnen och en förälder.
Kan tänka mig att det blir ett hopp igen innan ett nytt inlägg ramlar in.
 
Ha det gott i sommarvärmen.

5 kommentarer:

Birgitta sa...

Full fart hos dej som alltid. Så fina sommarbilder du tagit från era utflykter. Lyckostar som fått regn. Inte en droppe här och det är så torrt i marken nu. Ska vi tro på väderleksrapporten så blir det 10 torra dagar till. Hoppas de har fel.
Snart kommer det invasion till oss också och det ska bli roligt.
Önskar dej en skön vecka.
Kram Birgitta

Monica sa...

Du är långt ifrån lat, tycker jag! Vilka cykelrundor och sen paddlar ni kanot också! Nu känner jag mig riktigt lat!
Så vackert det är där ni bor med skogar och sjöar, så annorlunda mot här... Visst är Sverige fantastiskt?
Men barnbarn är alltid lika kära, var man bor!
Kram, Monica

Skaparglädje sa...

Oj, här har det hänt en hel del, fina bilder bjuder du på.
Nu är jag hemma igen efter en fantastisk semester vecka och ska försöka titta in till er alla igen och se vad ni haft för er under veckan.
Sommarkram från Anne-Lie

Polargrevinnan sa...

Härliga sommarbilder - sån´t man minns när det är halka och snö.
Cykelturen ni gjort verkar jobbig men när man är några stycken så - skam den som ger sig.
Barnbarn är livets efterrätt - är det någon som sagt och visst är det så.
Ha en fortsatt fin sommar.
Kram Viola

Gunnel sa...

Härlig sommarutflykt. Man ser saker och ting i naturen på ett helt annat sätt när man har barnbarnen med, tycker jag. De har en så livlig fantasi och tänker inte så invecklat som vi vuxna.