tisdag 19 juli 2011

Garn

Det är en ljum, skön sommarkväll, jag och Taggen sitter ute på altanen, gubben är och lyssnar på Torkel Selin som sjunger i vår kyrka i kväll.

Vi är volontärer och är på Hjärta till Hjärta ( en secondhandbutik som ger bistånd till Baltikum ) ibland. Där kan man göra fynd.
Jag hittade garn, ullgarn i härvor, 10 kr härvan för det bruna 15 kr det gula och 20 kr för lovikagarnet. Jag kunde ju inte låta bli att köpa det.
Det kommer nog att bli lite sockor och vantar framöver. Än är man ju inte i behov av dylika saker, men det blir nog vinter i år också tror jag.

sex härvor, en har jag redan börjat att använda

Jag är inte så bra på detta att nysta upp garn,
men i stugan finns nu mammas saker från hennes vävstuga.
Jag letade fram en vinda och en nysta lätt. Lade allt i cykelkorgen och cyklade iväg till föräldrarna för att få lite handräckning.
Bra att de bor på när håll nu.
Jag tror de tyckte det var roligt att få hjälpa mej och göra
sådant de har pysslat med så mycket tidigare.

Här är det pappa som är fotograf, första gången han tar kort med digitalkamera.

Jag kollar upp en garnhärva så det inte ska trassla sej.

Vi hjälps åt att sätta på garnet.
Jag fick ju med mej en gammal vinda, men det gick bra det också.
Vi hittade ingen bra plats att fästa den på, men allt går att lösa.
En pall som vi ställde på mammas rullator fungerade jättebra
och då kunde vi flytta vindan dit vi ville ha den också.

Problem, men det ordnade sej.

Här nystar jag garnet.
Missade att fota de fina nystanen som det blir.

En påbörjad socka,
får se om någon är spekulant på dom s.s.


Allt för idag,
kram Birgit

6 kommentarer:

Ulla sa...

Ser trivsamt ut med lite samarbete och stickning är riktigt fin.

Monica sa...

Så skönt att dina föräldrar har flyttat till ett ställe så nära dig, det hade jag inte förstått! Det måste var roligt för dem att kunna hjälpa dig med saker, det är alltid tillfredsställande att behövas...
Så fint du stickar!
Kram, Monica

Felix sa...

Låter som gott samarbete! De uppskattade säkert att få hjälpa till. Och vilka fina sockor det ser ut att bli!

Jag har just börjat sticka en sjal. Har några redan, men en till kan jag nog få användning för...

Sommarhälsningar
Elisabet

Monica sa...

Vilken tillgång att ha sina föräldrar som "hoppar" in och hjälper dig! Far som både fotar & fixar, mor som bistår med sin rullator......Berör mig mycket!
Önskar dig en fortsatt skön vecka!
Kram från mig.

Bonnfrua sa...

Jag är spekulant på både sockor och vantar!

hugan sa...

En rullator kan vara bra till mycket! ;-)

Jättegullig socka du påbörjat! Den verkar redan vara populär ser jag ;-)