torsdag 11 augusti 2011

Äpplen och utflykt

Här hemma hos oss har äpplena börjat mogna. Tyvärr så ruttnar många redan på trädet, eller så faller de ner och blir fula.
Jag bad gubben min plocka ner de äpplen som fanns på det lilla trädet, för jag ville hinna med att göra mos, innan alla hade blivit förstörda.
Sagt och gjort, äpplena plockades ner, det blev mos, kräm och några fick föräldrarna, och grannen som är vår kattvakt.
Nu känner jag mej nöjd, äpplena har kommit till användning och vi slipper räfsa ihop och kasta massor av dålig fallfrukt. Mos finns i frysen nu, både till gröten, filen och ev något annat.

Nerplockade äpplen som fått lite regndroppar på sej.



I dag har vi tillsammans med föräldrarna varit på utflykt.
Pappas bror och svägerska var det som hade bjudit oss till sej.
Roligt för de "gamla" bröderna att få träffas, det händer inte så ofta.
Det bjöds på god mat och fika. Gamla minnen dryftades.

Pappa och hans bror Bertil,
Bertil sitter i farfars gamla amerikanska gungstol,
den knarrar fortfarande, som jag minns den gjorde
när min farfar satt och gungade i den.


Önskar er alla en god kväll
Kram Birgit

9 kommentarer:

hugan sa...

Åh vilken fin bild på äpplena!
Ja gubbarna var rätt söta också ;-)

Härligt att få ta tillvara naturens goda, förstår att det känns bra!

Birgitta sa...

Ser att du haft fullt upp med barnbarn och syskonträff och dessutom hunnit med att ta hand om äpplena. Vi får inga äpplen i år. Här är risk för frost i natt igen. Hörde att det var någon som fått skrapa rutor i morse när de skulle till jobbet. Alldeles för tidigt.
Ha det riktigt gott nu.
Kram Birgitta

Felix sa...

Roligt med släktträff i både mindre och större format.

Du får besöka Rosengården nästa år när ni är i närheten. Är som finast när rosorna blommar. Ni har väl barn som bor i Örebro, så ni är kanske i trakten ibland...?

Vår trädgård är ganska stor, så det mesta är kvar och inte uppgrävt... ;-)

Sensommarhälsningar
Elisabet

Monica sa...

Stiliga, äldre gentlemän, skulle jag säga!
Visst känner man sig duktig när man tar hand om frukt, bär och svamp och fyller frysen!
En härlig tid, tycker jag!
Kram, Monica

Ulla sa...

Bra jobbat och det känns så bra att ta rätt på naturens gåvor. Din pappa är lycklig som har har en sån dotter och då tänker jag på all omtanke. Trevlig helg!

Bonnfrua sa...

HAhaha, de är inte bara lika morfar och Bertil, de är tom likadant klädda! :-)
Bra gjort med moset!

Monica sa...

Här är en till som tagit vara på vad fruktträden bjuder på. I helgen skall jag ta till vara på all mina torkade kryddor. Vi har nämligen väldigt stor kryddträdgård. Så nu gör jag olika kryddblandningar & sätter i vackra burkar.(bra ge bort pressenter)
Skönt att de går bra för dina föräldrar på det nya boendet!
Önskar Dig nu en riktigt skön Helg.
Kram från mig.

Märta sa...

Kul med lite släktträffar! Har hunnit umgås med en del av släkten under semestern men även ett par vändor till öland.
Hoppas att allt är väl med er!
Kram! Märta

Black Iris sa...

Hej på dig. Nu var det ett tag sen jag besökte dig men ser att du verkar ha det så bra.
Äpplena togs väl omhand och jag förstår att det känns skönt.
Ha det så gott..

Kram Maidi