tisdag 30 augusti 2011

Det nya boendet

I dag har jag varit och hjälpt föräldrarna med städning och lite småpyssel.
Det är snart fyra månader sedan dom flyttade in i trygghetsboendet.
Jag undrade väl lite hur det skulle gå att flytta från sitt hus ute på landet i skogsbrynet in till samhället och in i ett boende som tidigare har varit äldreboende.
Själv undrade jag väl också lite hur det skulle kännas, eftersom jag jobbat där i massor av år.

Men när någon med lite ideer och möjligheter, investerar i en sådan här byggnad, kan det bli något jättebra.

Det flyttar in äldre vartefter lägenheterna blir färdiga.
En värdinna är anställd av kommunen som servar där det behövs, kokar kaffe och ser till att alla kan få idka gemenskap över en förmiddagsfika.
Har någon bakat bullar så kommer det fram ett fat på bordet till kaffet. Fyller någon, bjuds alla på tårta.
Riktigt mysigt tycker jag, kan det bli bättre??

Välkommen att följa med in:

Entrén, här ute sitter de boende när det är fint väder.
Det är skog bakom, ingen insyn, lugnt och skönt.
Postfack finns innanför dörren, nära och bra.

Dagrummet/allrummet där de fikar när de inte kan sitta ute.
Det finns en köksdel i anslutning till dagrummet.

Korridoren finns ju kvar, men har gjorts hemtrevlig.
Dörrar står ofta på glänt.

Korridoren åt andra hållet

Här i slutet av korridoren bor föräldrarna,
en lägenhet på 64 kvadrat.


" Nu är vi hemma igen" säger pappa

Lite av hallen och vardagsrummet.

Utsikt från vardagsrummet, taget genom fönstret, och regnar gör det.
Sjöutsikt bakom björkarna.
Naturen finns nära även här, så de saknar inte sin skog
och trivs och mår bra gör de också.


Den här bilden fick jag mobilen i dag,
kan man bli annat är glad av en sådan.
Hon är drygt tre månader nu tösabiten.
Hon kommer och hälsar på farfar o farmor i helgen, det ser vi fram emot.


Kram Birgit

3 kommentarer:

Birgitta sa...

Så fint det har blivit där dina föräldrar bor nu. Skönt för dej att ha dem så nära dej nu.
Så det finns inga lingon hos dej. Mina lingon finns i skogen än, men kanske de kommer hem till köket någon av de närmaste dagarna. Det är gott om dem här.
Ha en fortsatt skön vecka.
Kram Birgitta

Monica sa...

Så skönt att höra att dina föräldrars flytt tydligen blev så lyckad!
Ja, om man inväntar rätt tidpunkt och sen har ett så trevligt boende att flytta till, så kan det nog kännas som en lättnad för alla parter!
Grattis till det!
Kram, Monica

Evatina-beth sa...

Vi fick också besöka min svärmor i hennes nya boende, då vi var i Stockholm. Det verkade helt okej tycker jag.Men visst är det en del av livet som avslutas när man får lämna sitt gamla hem.
Ha det så bra
Kram Eva