söndag 8 januari 2012

Nostalgi

Nu är huset tomt och tyst efter en härlig helg.
Bara katten, gubben och jag hemma i huset nu.
Jag blev lite nostalgisk i dag när såg några saker här hemma som vi plockat fram ur gömmorna.

När vi var små gubben min och jag, önskade vi oss en rattkälke att åka på. Vi kände ju inte till varandra på den tiden, men samma dröm hade vi.
Tänk att få åka rattkälke i backarna hemma. Backar fanns det gott om. Vägarna var, som jag minns, nästan aldrig grusade så det gick så bra att åka spark där, men tänk att få en kälke, vilken dröm ...
Drömmen gick aldrig i uppfyllelse... men inte har jag lidit av det inte, inte heller gubben.

Så en dag lite före jul var vi i vår secondhand butik, Hjärta till Hjärta, där står en fin välbevarad gammal rattkälke....
" Jag köper den här, så barnbarnen kan åka få på den" säger gubben. Sagt och gjort, den stuvades in i bilen och följde med hem.
Inte har det varit någon snö så att kälken har kunnat användas, men så nu i går kom det snö och snön på gatan blev åtkörd och inte plogad.
I dag togs kälken fram och barnen fick sig en lite åktur på något som de knappt visste vad det var. Men det fungerade och var jätteroligt.

Naturligtvis är Taggen med där jag är, för det mesta.
Han aktade sej noga för kälken.

Hugo springer med Alva på kälken.
Här utanför är ingen backe, men det går ju bra att åka ändå,
om någon agerar motor

Hugo har fått full fart av pappa

Pappa Marcus springer med Alva på kälken, full fart trots slät mark.

Molly sitter i en barnstol modell äldre,
alla barnbarnen har använt den här hemma.
Färgen är från 70-talet, när våra barn var små.
På stolen står det,
" Birgit julen -49 från morfar."
Jag fick den min första jul.
Inte illa att den hänger med fortfarande.



Kram Birgit

5 kommentarer:

hugan sa...

åh ja de där kälkarna är ju så fina! inte så plastiga som dagens..!
samma med barnstolen, charmigt fin!
och Taggen..förtjusande som vanligt :-)

Monica sa...

Ja visst kommer jag ihåg denna kälke, tänk vad många gånger jag åkt i backarna uppe i Överkalix. Vilka minnen...
Barnstolen är riktig praktisk också. Både som stol och sedan med bord framför...Härligt nostalgi inlägg!
Må väl och ha det bra.

Monica sa...

Någon rattkälke har jag aldrig haft, men en nästan likadan barnstol köpte vi till vår första dotter och den har sedan använts till de två andra döttrarna och till alla barnbarnen och besökande andra barn! Och den är lika fin fortfarande!
Mysigt inlägg!
Kram, Monica

Birgitta sa...

Hej! Vet du vad trodde när du skrev om nostalgi. Jo, att du och gubben tog en tur på kälken. Jag tycker allt att ni ska göra det, men ni kan ju vara någonstans där ni slipper ha publik om det känns bättre.
Kram Birgitta

Black Iris sa...

Så härligt med de gamla sakerna, både stolen och kälken. Jag fick inte heller någon rattkälke som jag ville. Jag hade hellre åkt kälke på utflykterna med skolan än dessa påtvingade skidor. Konstigt, jag kommer från Jämtland men har aldrig velat åka skidor, i alla fall inte utför.. Livrädd var jag kommer jag ihåg.

Kram Maidi