onsdag 11 januari 2012

Teknik utmaning

Har halkat in på Landsortsfotografens teknikutmaning 2012 och detta är del 1.

Titta gärna in in där och kolla om det är något du vill testa.

Jag tycker det är roligt att fotografera, men att ställa in kameran efter alla konstens regler och redigera är svårt, har inte hajat det riktigt. Är inte kompis med redigeringsprogrammet ännu, fast dotera min försöker hjälpa till och få mej att fatta hur man ska göra.
Det är hon som övertalat mej att smaka på detta. Får se...


Det här är vår gamla katt, Taggen, han fick agera fotomodell.
Här sitter han på bordet vid ett söderfönster, ca 1 m från fönstret, solen finns bakom molnen.

Kamera Nikon D 5000
inställning f 11

Jag har endast beskurit kortet lite.
Har inte gjort något,
för att få tips och förslag om hur man kan "få till" en sådan här bild.
Hoppas på att kunna lära mej lite.


Birgit

7 kommentarer:

Evatina-beth sa...

Fotografera kan jag inte, men ser ju att du lyckas bra.Tack för goda tankar och förböner.
Kram Eva

Monica sa...

Du tar ju jättefina kort redan! Själv har jag bara en enkel digitalkamera...
Kram, Monica

Monica sa...

Lycka till! Jag tycker att du redan är en mästerfotograf!
Taggen...så söt så söt.
Må väl och ha det gott.

Bonnfrua sa...

Ljuset faller in bra på "kattskrället" och hans ansikte får olika skuggor på så sätt.
Det hade nog varit en ännu bättre bild om du och varit i Taggens ögonhöjd.

Redigering ja, det tar vi ngn gång när vi sitter brevid varandra...

Elisabeth Källblad sa...

Vad KUL att du ville vara med!!!

Jättefin bild på din Taggen.
Så till kritiken.
1) Du har fått ett jättefint sidoljus på honom, verkligen spännande att hans högra öga ligger i nästan helmörker!
2)Förmodligen så har den vita pälsen blivit så ljus att din automatik velat mörka ner hela bilden, vilket jag tyckte var fint att det blev relativt mörkt bakom honom.
3) Du skrivier inte vilken tid du använt, jag gissar att du använt automatiken. För det är just det jag känner här att du skulle exoneringskomensera med något steg. (en liten +/- knapp, som du skulle satt på + sidan) Så att du hade fått bestämma själv att den vita pälsen skulle vara vit och inte så mörk. Eller kört helt manuellt och testat dig fram.

Jättebra jobbat och jag gillar verkligen folk som vill och vågar försöka! Super!

Synnøve. sa...

Godmorgon på dig.
Jodå, har inte glömt. Men ibland är det gott att göra nått annat....Men nu ska det bloggas igen.

Du är som jag. Kan inte heller ställa in kameran. Skulle vilja gå en kurs. Men det finns inga här.
Har en Cannon EOS 600D.
Så man får leka sig fram. Tur man kan radera bilderna själv...

Taggen är en fin modell tycker jag.

Ha en riktigt god fortsättning på 2012.
Kramar Synnöve.

Arto sa...

Hej.
Bra bild, med fönsterljuset från sidan.
Det skulle varit trevligt att se en lite uppljusad variant med det vänstra ögat i detalj eller kanske en mer mystisk med bara högdagerljuset synligt. Svårt att avgöra men spännande kanske?
Med vänlig hälsning, Arto