lördag 16 juni 2012

Blött, blött...och lite sol

Hej därute!
Har ni lika blött och kallt hos er?? 
Fast för tillfället skiner solen och värmer ganska så skönt.
Här har det regnat och ska visst bli mera är det utlovat. Men vad hjälper det att klaga? 
Jag har ju tak över huvudet och varmt och skönt inne och en gubbe som finns i min närhet för det mesta. Så egentligen har jag det riktigt bra.

Är glad att jag inte cyklat/cyklar Vättern rundan, stackars dom.
 Jag har istället bakat mandelkubb och chokladrutor, delade med mig lite till föräldrarna, så de ska ha lite gott att smaska på också.

För någon dag sedan satt jag i en trappa på baksidan av huset och tittade på när gubben min lagade en gammal trädgårdspump som inte fungerat på många år.
Jag hade kameran med ut och tog några bilder där jag satt.


 En gammal pion som blommar så fint nu,
 men oj så tunga blommorna är.

 Ogräs...vi har alldeles för mycket av dessa, 
egentligen söta små blommor, i gräsmattan.

 Kaprifol, vet inte något mera namn på den.
Men tydligen tålig, för den här stackaren har fått byta plats i trädgården
 flera gånger och klarat livhanken.

 Smultronblommor, växer i sprickorna i muren och trappan,
det brukar bli mycket smultron här som barnbarnen gärna plockar.
Vilket ställe att växa på, men de får vara där. Återkommer varje år.

 En riktigt regnig förmiddag i dag...

 ...det är inte fullt förrän det rinner över...

 ..och så pumpen som fungerar igen, vattnet är visst ganska så smutsigt.
Bra att ta vatten ur till trädgården när vattnet i regntunnorna tar slut,
om det gör det i sommar, får väl se.
En nöjd gubbe som skruvat, svetsat, putsat och bytt ut packningar, så den fungerar nu.
Bara lite ny målarfärg så är det klart.

Så tog vi en tur ut för att plocka blommor till kyrkan i morron.
Detta blev resultatet, bara plockat i diskesrenen.
vackert men förgängligt.


Birgit

8 kommentarer:

Monica sa...

Och här har vi bara haft sol och så torrt, så torrt! Men ikväll regnar det - äntligen!
Så duktigt av din "gubbe" att fixa pumpen!
Ha det gott, kram, Monica

rose sa...

Du har många fina bilder och allra mest tycker jag om buketten med vilda blommor. Här har det åskat och ösregnat hela natten, men just nu skiner solen :)

Bonnfrua sa...

Snyggt med kort slutartid på vattnet! Dropparna blir ju liksom "frysta" i sin rörelse. Bra gjort Mummen!!!!

Skaparglädje sa...

Vilken härlig midsommarbukett du plockat.
Här regnar det just nu, annars har vi inte fått så mycket regn så det är välbehövligt.
Kram!

Äppelblom sa...

Förstår att gubben din är nöjd över pumpen. Känner igen det här hemifrån. Tur att vi har dem!
Fina blombilder du visar.
Ha en fin vecka!
Kram

UllaMona sa...

Så härligt att ha en egen pump på gården...fin sommarbukett du har plockat.
Kram

Polargrevinnan sa...

Jag älskar de gamla pumparna och fungerar den desto bättre.
Vi kan alltid hoppas att det inte blir så mycket i vattentunnorna i sommar och att pumpen kommer till användning.
Alla blommor är vackra men en bukett plockad i dikesrenen tar priset. Så här före midsommar är naturen frikostlig med blomsterprakt.
Ha det bra.
Kram Viola

Black Iris sa...

Här är det också så enormt blött. Stackars trädgården bara hänger av vattenfyllda blommor och inget kan man göra åt det förrän det torkar upp lite..
Det är ändå som du säger att vi får vara glada i alla fall för vi har det ju bra ändå..

Kram Maidi