onsdag 6 juni 2012

Utflyktsdag

Svenska flaggans dag, Sveriges nationaldag, visst kan vi vara stolta över vårt fina land, där vi lever i fred och får njuta av allt det fina runt omkring oss.
Vi har haft en fin dag med mest solsken och lite snålblåst, emellanåt. Kaffekorgen har varit flitigt använd.
Jag hade sett fram emot den här dagen och planerat utflykter till några av våra smultronställen, och vädret har faktiskt varit på vår sida. Det är inte alltid så nu för tiden.


 Vår flagga är fin där den vajar i vinden.

 Den här vyn har ni sett flera gånger nu i vår, Idhult, platsen har blivit flitigt besökt av oss i år.
Vi tycker så mycket om detta område med alla blommor och fina utsikt.
Adam och Eva är överblommade, men det finns så många andra sorter som blommar nu.

 Vi lockade med oss mina föräldrar ut på utflykten,
 förmiddagskaffet smakade bra här på höjden och med den fina utsikten.

 Smörblommor finns det gott om

Tjärblommor

 "Pratsamma" kvigor betade intill parkeringen.
Kossor som betar på en grön äng och solsken, 
det är svensk sommar för mej.

 I eftermiddags tog vi cyklarna och trampade iväg en knapp mil till ett annat 
smultronställe, "vackra vägen" vid Föllingen som ni också sett många gånger.
Här blommade Ängsbollarna för fullt.

 En typisk svensk vägren, kanske,
 med hundkex och midsommarblomster.
Det doftar sommar också.

 Sjökanten där vi drack vårt eftermiddagsfika.
Den utsikten duger också.

 I går när vi tog vår promenad, som började med solsken
och övergick till regn, och så blev det fint igen,
 kollade det här rådjuret in oss ordentligt.

Taggen bryr sig inte om vad för dag det är, 
bara han får vara i närheten av oss, är allt bra.
Här ligger han vid mina fötter, trogen som en hund!!


Birgit

8 kommentarer:

Birgitta sa...

Ser ut som du haft en behaglig dag med sol och utflykter. Vi har också haft uppehållsväder idag och det känns bra. Åker till barn och barnbarn i morron för att fira M-s examen. Ska bli trevligt att få träffa dem nu, eftersom det dröjer ett tag innan de kommer hit upp.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Monica sa...

Vilka härliga utflykter ni gör och så vackra omgivningar ni har!
Här har vädret också varit strålande idag!
Kram, Monica

Black Iris sa...

När jag ser dina bilder tänker jag, Varför gör vi aldrig så.
Till helgen ska jag nog föreslå att vi gör en utflykt..

Kram Maidi

Monica sa...

Underbara smultronställen som du visar! Tänk så vacker den svenska sommar naturen är!
Önskar dig allt gott!
Kram och vink från mig.

hugan sa...

Vackert och så somrigt! :)
Och Taggen är lika härligt cool och så söt! :)

Ha nu en skön helg!
Kram

Myran sa...

Du kan verkligen konsten att i ord och blid beskriva vårt vackra land. Vilken dag ni verkar ha haft. Helt underbart!
Rådjuret är bedårande och katten så fin.
Kram Inger

UllaMona sa...

Tack för att du visar dina smultronställen så att jag får njuta av den södra delen av vårt land.

Här har vi fortfarande grön vinter..

Kram

Evatina-beth sa...

Vad mycket vackert det finns att se. Tack för din hälsning hos mig. Jag mår ganska bra, och försöker utnyttja de vackra dagarna. Egentligen mår jag helt bra,det är bara läkarna, som skrämmer mig ibland med sina provresultat.
Kram från Eva