torsdag 19 augusti 2010

Dill och blåbär

I går var jag hos dotera (bonnfrua). Vi hade pratat om att jag skulle komma en dag nu i veckan så vi bara kunde umgås och ha mysigt. Men så behövde hon lite hjälp så jag for iväg, via fiket här hemma där de bakar sveriges godaste wienerbröd, tror du mej inte måste du testa. Inhandlade var sitt sådant.
Väl framme fanns det nybryggt kaffe, så vi tog oss en fm. fika. Efter detta borde våra hjärnor vara klara nog för att gå till attack med papper och siffror. Vi slog ihop våra vimsiga huvuden och, javisst, klarade vi av jobbet med glans, eller hur Åsa? Roligt hade vi iaf när vi höll på att tjata siffror m.m.
Efter detta pappersarbete var det skönt att komma ut.
Vi plockade dill i stora lass som jag hade fått beställning på för att ta med hem. Fin dill (krav) var det och det vet våra kräftfiskande vänner om här hemma, så ofta får vi ta med dill hem så här på höstkanten.
Albin syns lite mitt ute i dillfältet, han var duktig och hjälpte till.
En hel back med nyplockad dill hade jag med hem,
även en bukett med lök m.m. från gården.

I dag tog jag med mej bärplockaren upp på berget här hemma,
tänkte titta efter lingon, men de var inte tillräckligt mogna än.
Tog mej en tur iaf i skogen,
det är ju så härligt att ha möjligheten
att kunna få njuta av naturen på nära håll.

Ljungen blommar för fullt nu, den är så vacker tycker jag.
Rätt som det var stod jag framför massor av blåbär,
det blev fyra liter, på en liten fläck, som mina föräldrar blev förärade med.
De blev glada trots att de fick rensa själva.

Jag rensade lite bär till mej,
min trogna vän satt bredvid och gjorde mej sällskap


I em när jag hade varit och handlat och kom ut med varorna,
stod en riktigt fin bil bredvid min.
Fick veta att denna Mercedes är av samma årgång som jag.
Tyckte allt att bilen såg mera välbehållen ut än jag, på utsidan iaf.


Kram Birgit



6 kommentarer:

Monica sa...

Tack Birgit för vackra bilder, du är sååå duktig. Var roligt att ni kan hjälpas åt du & din dotter. Sedan dina föräldrar som du pysslar om. Jag känner sådan beundran för din ödmjukhet till de "dina".
Önskar dig en fortsatt fin vecka.
Kram

Bonnfrua sa...

Jovisst klarade vi av allt galant! Tack vare dig! :-)
Mormor berättade att du var i blåbärsskogen idag... kul att du hittade så mkt!
kram

Monica sa...

Ja, jag tycker, som vanligt, att ni har en så fin sammanhållning i er familj!
Det har vi också - jag liksom känner igen tonen...
Härligt med lingon och blåbär, det har vi inte här, tyvärr!
Kram, Monica

Monica sa...

Hej, det är jag igen... Nu har jag flera gånger glömt att säga, att din "header" med blåklockorna är såå fin!
Vilda, små blåklockor är mina absoluta favoritblommor!
Kram igen, Monica

Black Iris sa...

Hej på dig!!

Tänk om vi kunde åka in på en rundsmörjning och få lite nylackering också. Då hade vi skinit lika fint som Mercan.
Huvudsaken man känner sig som 27 år. Haha
Vad roligt i alla fall att du hittade till mig så jag hittade hit.
Jag ser att vi har många gemensamma bloggvänner också.
Ulla-Mona skulle jag ha träffat i Juli när vi var uppe i vår Jämtlandsstuga men vi kunde inte få ihop en lämplig dag så vi får vänta till nästa sommar.
Nu ska vi åka till torpet över helgen och titta till trädgården m.m. så Kram på dig tills vi hörs igen
Maidi

Monica sa...

Tack för din kommentar. Håller med min namne om din header som är sååååå vacker. Blåklockor som är så "skira" med trots detta står så ståtliga med "rak" rygg....
Önskar en trevlig fredag. Kram