lördag 16 mars 2013

Handarbete och tågresa

Hejsan!
 
Oj,vad tiden rinner iväg. Orken har inte riktigt velat infinna sig för att samla tankarna och skriva tidigare .
 
Förra helgen hade vi besök av småfolk och deras föräldrar, alltid lika mysigt att få rå om dom.
Det blir lite mera liv och rörelse i huset då.
Sonen och barnen var hemma här, sonhustrun arbetade. Hon är en riktigt duktig teckentolk, hon jobbar även helger och sena kvällar, det jobbet är ju också ett serviceyrke och behövs de flesta timmar på dygnet.
Vi i familjen är vana vid obekväma arbetstider eftersom vi är och har varit inom sjukvården så det känns inte så konstigt att någon jobbar helg. Fast visst kan det vara trist ibland när det är något speciellt som händer i familjen eller storhelger osv.
Även äldsta dottern med familj var hemma, de passade på att fira gammelmorfar också.
 
 

 Ännu så länge minstingen i barnaskaran,
ett riktigt charmtroll, som älskar att pyssla med småsaker.
Hon vet hur man ska retas lite med både farfar och farmor.
 
 Tjejerna som är och blir sex år i år, var i handarbetstagen.
Hanna hade varit hos gammelmormor
och fått hjälp med att böja virka en grytlapp.
Alva fingervirkade långa "maskar".
Tålamodet var det inget fel på.
 
 Fick i dag en bild av grytlappen som Hanna virkat klart.
Inte dåligt av tösen.
Hennes farmor har hjälpt henne med kanten runt om.
 
 Visst har vi det mysigt farfar och jag!
 
Grabbarna tyckte inte handarbete var så intressant,
 så de hamnade vid var sin dator (typiskt grabbar, eller?)
och bygde hus och vägar.
 
 
I onsdags tog jag tåget till Örebro, inte närmsta vägen precis med tåg...
tre byten, iskallt och blåsigt att stå och vänta på perrongenerna,
men det gick bra. Lite pirrigt var det att börja med.
Åkte buss hemifrån, skulle ha 18 min väntan på tåget vid första bytet.
Strul med en annan buss och snöoväder gjorde att jag
hade 2!! minuter på mig till tåget,
Jag hann... pust men det var lite stressande,
tyckte jag som vill ha gott om tid på mig.
Men fram kom jag och där stod yngsta dottern och väntade.
 
 
På torsdagen  hade jag förmånen att vara med Seth i skolan.
Han går på Hannaskolan, en fin och trevlig skola.
Roligt att se hur de arbetar. Barnen verkar ha det mycket bra och de trivs.
 
Den här dagen var det F-dagen.
Barnen kom på många saker med F.
Roligt att se och höra deras funderingar.
 
 Även U jobbades det med.
Det är mycket som ska in i ett litet huvud.
Men de kämpar på duktigt.
 
 
 Hemma igen så möttes vi av dessa två småbusar.
Jag som tycker så mycket om katter tycker de är så goa.
 
 
Vi hann med lite annat pyssel också som behövde göras,
 te.x bakade jag lite bullar och rågbröd som är bra att ha i frysen.
 
 Dottern och jag hade många mysiga stunder tillsammans också, som här
med lite gofika på sängen.
 
 
I går kom gubben min och hämtade mig,
 han tog vägen över Karlskoga,
där han fick sitt dragspel servat.
 
Jag måste nog säga att det är smidigare att åka bil än tåg.
man åker från dörr till dörr. Kortare sträckor går det snabbare iaf.
Men miljön....
Fast visst är det skönt och avslappnade att åka tåg, om man inte ska byta tåg för ofta....
 
 

9 kommentarer:

Carina sa...

Håller med dig, både gillar och inte gillar tåg....konstigt det där, är man av naturen lite lat, månntro?
Måste bara få säga, vilken underbar bild på snödroppen på din header! Ljuvlig! Och sedan alla söta små foton på dina små godingar, det är lyx att få rå om de små då och då, det är livskvalitet, det.
Trevlig helg och kram.

Birgitta sa...

Jag åker också hellre bil än tåg. Fast när jag ska till Sundsvall i april blir det tåget. Och då får jag åka omvägen över Sthlm, men bara 2 byten (i Karlstad och Sthlm), men det tar tid ändå. Hos oss dröjer vintern kvar med kalla nätter och mer snö är att vänta.
Förstår att du väntar på nästa minsting nu.
Ha det så gott. Kram Birgitta

Monica sa...

Tåg åker jag väldigt sällan. Men när man ska flyga från Kastrup är det bekvämt att ta tåget över bron. Från stationen vid Kastrup, tar man rulltrappan direkt in på flygplatsen.
Så söta dom små flickorna är, där som sitter och virkar!
Ha en fortsatt fin helg, kram, Monica

Anonym sa...

Tack för jättemysiga dagar och all hjälp!!
Älskar er!!!
Kram Mia

Skaparglädje sa...

Full rulle hos er tillsammans med barnbarnen. Så mysigt det ser ut. Grytlappen var verkligen fin, vilken tjej.
Teckentolk har varit mitt drömyrke sedan jag var liten, men har tyvärr inte förverkligat min dröm.
Kram!

Felix sa...

Så du har varit här i mina trakter!? Jättesöta katter dotterns familj har!

Jätteduktigt av barnbarnet att göra så fin grytlapp! Men jag vet ju att ni är duktiga med hantverk i familjen. Kul när de små får lära sig av äldre generationer! Minsann inte alla som har den förmånen idag.

Vårvinterhälsningar
Elisabet

Äppelblom sa...

Ett nytt försök att kommentera hos dig. I lördags gick det inte att få med kommentaren.
Så härligt att få ha barnbarnen hos sig. Det ska vi ha under påsklovet och jag hoppas så på bra väder.
Jag småler åt din grytlapp - så´na
brukar det tillverkas här också, när småflickorna är här. Samma modell - smal i ena änden och bredare i den andra.
Ha en fin vecka!
Kram

Black Iris sa...

Vad mycket härliga barnbarn du har i de bästa åldrarna..
Vilka duktiga virkerskor också. Inte dåligt att få till en så fin grytlapp inte..

Kram Maidi

Polargrevinnan sa...

Härligt med barnbarn. Ta vara på småbarnstiden, de växer så fort. Mina barnbarn är vuxna och det är roligt att träffas men det blir inte så ofta. Det är mycket som "drar" i ung-
domens vår.
Jag har en låda med diverse alster som grytlappar, nåldynor och små ljusstakar, allt tillverkat av barnbarnen. 9 st har jag så det har blivit lite under årens lopp.
Jag har nyss åkt tåg i 6 timmar. Hälsade på mina syskon i Helsingborg. Det är rätt mysigt att åka tåg, tycker jag - särskilt på vintern. Det snöade i Skåne - ingen vår där heller.
Det är ju snart påsk. Jag passar på att önska dig en riktigt GLAD PÅSK!
Ha det bra.
Kram Viola