torsdag 15 juli 2010

Cykeltur

I går var vi ute på en cykeltur med goda vänner. Vi brukar vara ute tillsammans ganska mycket. De hade för ett bra tag sedan bett oss vika den här dagen för en cykeltur. Vi visste inte vad dagen skulle innebära, vi skulle bara ta med oss badkläder och ett glatt humör.
Turen började med mulet väder, och det var ganska skönt. Vi cyklade på små skogsvägar så när solen kom fram var det inte så varmt.
Cykelturen gick backe upp och backe ner, på grus och på gräs, genom en kohage, även en bit på
asfalt, så turen blev inte enahanda.
Vi träffade på fina hästar, plockade smultron, fina grässtrån i vägrenen
sjöutsikt när vi fikade, blå himmel med sol.

Fika vid sjökant, även mat vid en sjöstrand.
God potatissallad, grönsaker och rostbiff blev vi bjudna på.
Det smakade ypperligt efter en lång cykeltur och ett dopp i sjön.
Gräset går bra att ha som bord också.

Vi fick också se riktiga höhässjor utmed vår väg.
Oh, vad det doftade gott.

Målet var ett museum, en gammal kvarn som är återuppbyggd,
huset var fyllt med massor av gamla saker och hantverk. Vi blev guidade och fick se
många udda saker t.ex, ox-skor, en gräddtjuv och verktyg bl.a
ett hjälpmedel som man hade förr när man stoppade strumpor.
Jag skulle ha kunnat gå där en hel dag och tittat och lyssnat.
Kvarnstenarna låg utanför huset.

Cykelturen började med molnigt väder och avslutades i kvällssol.
Under tiden vi var vid museét ringde Hanna videosamtal till mej,
hon skulle bara kolla så mormor använde sin cykelhjälm.
Jodå , jag hade den på mej när jag cyklade, så det var ok, tyckte hon.

Den här turen slutade på 4,6 mil. Bra jobbat tycker jag.

Kram Birgit


8 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej! Nu blir jag nyfiken på var det fanns höhässjor och var fanns den gamla kvarnen? Ser intressant ut att besöka.
Ser att dagen var trevlig och maten såg god ut och gav er energi att orka cykla hem också.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Monica sa...

4,6 mil!!! Jag är imponerad! Det var inte dåligt! Jag har inte vågat cykla på flera år, sedan jag drabbades av en yrselsjukdom, så jag avundas er!
Men man kanske skulle försöka igen...
Så mysigt ni verkar ha haft det!
Ha en fortsatt skön sommar, kram, Monica

Felix sa...

Det var minsann ingen dålig cykeltur i värmen! Riktigt somrigt ser det ut i alla fall.


Sommarhälsningar
Elisabet

Märta sa...

O vilken härlig cykeltur! Inte illa att cykla så långt.
Höhässjor, det var längesedan jag såg en sådan. Vi slutade hässja 1979, då blev det 110 st. Usch vilket slit det var.
Kul med gamla saker på museet, säkert värt ett besök.
Visst smakar maten bra ute i Guds härliga natur!
Ha en skön fredag!
kram! Märta

Märta sa...

Din gubbe har gjort vapenfritjänst förstår jag. I Åsbro är vi ibland, min mans morbror bor där. Han var missionär, sen var han pastor i Tallbackskyrkan. Nu är han änkling sen 1 år tillbaka. En mycket pigg och levnadsglad man trots sina 90 år.
Far just nu omkring med skurhink o trasa, tänk vad två vuxna personer kan smutsa ner. Det är väl bäst att det är någotsånär rent innan barnen kommer.
Ha en skön dag!
Märta

Monica sa...

Kära Birgit, nu blir jag imponerad av er lååååånga cykeltur. Oj, vad mycket vackert ni fick se under vägen. Tack för att du tar så bra bilder....de är som att läsa/se en berättelse.
Måste erkänna en sak: vi är INGA dansmänniskor! Ingen av oss har dansat på ca 25 år! Tog detta som motion, sedan var det vid Vätterns strand. Så platsen var så vacker. Motion blev det, för det tog en bra stund i morse innan "lederna" kom igång!
Önskar dig en fortsatt skön helg.
Sommarkram från mig.

Anonym sa...

Men vad ni är duktiga att cykla så långt i värmen. Här ids vi bara bada och lata oss. Det ser så mysigt ut med matsäck, hässjor och allt annat fint du fotat.
Kram Anita

Felix sa...

Eftersom du undrade - jag äter inte jordgubbar, men glassen som matte och husse äter till jorgubbarna - den gillar jag! Speciellt i den här värmen...

Mjau från Tiger