lördag 24 juli 2010

"Mors lilla Olle i skogen gick"...

Vad härligt att det finns blåbär i skogen trots en torr sommar.
Här hemma har jag nära till blåbärsstället, bara upp för en lite backe. Jag tycker om att gå ut och plocka lite till efterrätt eller kvällsmat och så blir det lite hallon från hallonhäcken i trädgården också.
När småbarnen är hemma så brukar de vilja gå och plocka blåbär, några av dem brukar även på vintern undra om vi inte kan gå och plocka lite bär.
Nu var det Seth som var hemma då de första bären plockades och naturligtvis skulle även han ha en plockare att plocka i. Resultatet blev kanske inte så stort, men han var med en stund iaf. Han kunde traska hem själv när han tröttnade. Resultatet av plockandet den här gången blev kvällsmat till åtta personer, varav tre barn.



På väg till blåbärsskogen




Ena dagen har jag en 4 1/2 åring med ut att plocka blåbär, nästa har jag en 87 åring.
Härligt att kunna njuta av skogen i alla åldrar.

Min pappa har alltid älskat att "driva"runt i skogen och plocka bär och svamp, med ålderns rätt blir det ju lite svårare. Men är man två så går det ju lite lättare och är säkrare, så i dag tog vi bilen och åkte ut till blåbärsskogen.
Jag tror vi båda kunde njuta av skogen, vinden och bären.

Vi var belåtna när våra plockare var fulla, ryggen protesterade och även knäna på den äldre generationen, kanske inte så konstigt, arbetsställningen är ju inte den bästa när man plockar bär. Glada och nöjda vände vi kosan hemåt där fika väntade med nybakad rulltårta.



En glad blåbärsplockare



Det var plockat på vissa ställen....


..... men vissa tuvor var fulla av bär.

En skön förmiddagsstund blev det och när vi kom hem kom det efterlängtade regnet.



Kram Birgit




4 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Vad härligt att Morfar kunde följa med till skogen!!!
Nu regnar det här med, barnen sitter på grannas altan och äter glass, det är det inte för kallt för. Konstigt! :-)

Monica sa...

Åh, så härligt det låter! Än är det barnbarn, än föräldrar! Men lika kul! Så glad din pappa ser ut! Det är verkligen livskvalité!
Lyckliga ni, som får regn! Här har det inte regnar på en månad, minst!
Ha en fortsatt skön helg!
Kram/Monica

Birgitta sa...

Trevligt att kunna vandra iväg till blåbärsskogen. Jag har plockat mycket blåbär i skogarna i Kinda. Det är ju så gott med blåbär och mjölk. Jag har bakat blåbärsmuffins idag. Gottgott.
Ha det!
Kram Birgitta

Monica sa...

Mors lilla Birgit i skogen gick....*fniss*....hoppade du på tuvorna o stenarna? Härligt att ni ALLA kan göra det tillsammans. Sen är blåbär mycket gott....mums....och nyttigt sägs det? Var rädd om dig!
Sommarkram från mig.