torsdag 23 juni 2011

Glad midsommar

Efter dagens pyssel tog vi oss en tur nu i kväll, för att plocka lite midsommarblommor gubben min och jag.
Vi har inga speciella traditioner när det är midsommar. Jo, sill ,potatis,gräddfil och gräslök. Naturligtvis jordgubbar också.
Det är skönt att bara vara, och ta det som det blir.


Vi stannade där det fanns blåklockor på vägrenen.
När vi klev ur bilen blev vi välkomnade av några får,
de "pratade" mycket i olika tonlägen. Riktigt mysigt.

Massor av stora blåklockor bland ormbunken

Smultron

Några insekter på en blomma

Prästkragar och lite smultron

Vi hittade smultron i en vägslänt, men hade inget att plocka i.
Letade i bakluckan där gubben har lite grejer. Hittade ett par skyddsglasögon!!
Varför ligger det sådana i bilen kan man undra. Men nu kom de till användning.
Det blir nog smultron på tårtan i morron. Har du vägen förbi är du välkommen in att smaka.
Det blev en fin blombukett av blåklockor och prästkragar som nu
pryder bordet.


Midsommar hälsningar till er alla
kram Birgit

10 kommentarer:

Ulla sa...

Tack gärna! Lite glasögonförpackade smultron låter inte fel. Här blir det också gubbe och gumma imorgon så vi hittar på något eget men på midsommardagen hoppas vi på sol för då blir det barn och barnbarn i trädgården. Njyt nu av allt det goda och vackra imorgon!

hugan sa...

Åh det lät utomordentligt trevligt och gott! Jojo de där glasögonen fick ett gediget uppdrag när de väl blev använda ;)

Önskar dig en fin och skön midsommar!

Märta sa...

O vad gott med smultron. Här blir det jordgubbar på tårtan. Borde nog inte äta tårta men är det midsommar så är det.
Lite sommarblommar är så fint att få plocka till midsommar. Plocka sju sorter att lägga under kudden var många år sedan nu.
Ha en härlig midsommar!
Kram! Märta

Birgitta sa...

Vilka härliga sommarbilder. Tyvärr kan jag inte komma i morron och äta tårta, men på lördag.
Önskar dej en riktigt skön midsommarhelg.
Kram Birgitta

Anonym sa...

Vilka fina bilder från er utflykt, härligt med både blommor och smultron.
Vi önskar er en skön midsommarhelg.
Kram Anita med familj

Monica sa...

Birgit, önskar Dig en riktigt skön midsommar.
Njuuut av smultronen.....tänk så bra att ni hade skyddsglasögonen...*fniss*....
Må väl och ha det så gott.
Kram från mig.

UllaMona sa...

Önskar Dig och din gubbe en riktigt fin Midsommar! I tanken kommer jag förbi och äter en bit tårta och dricker kaffe.

Man tager vad man haver...ang. skyddsglasögonen.
Kram UllaMona

Monica sa...

Mums, en tårta med smultron på hade jag gärna velat smaka!
Så fina midsommarbilder du visar!
kram, Monica

Black Iris sa...

Visst är det bra att våra gubbar har lite av varje i bilen. Förra hösten tog min gubbe av sig kepsen och plockade i den när han hittade kantareller..

Kram Maidi

Birgitta sa...

Hej! Nu har jag sett Taggen i verkligheten. Han satt på din trappa igår och tittade. Jag har nämligen gjort Kisa några dagar i midsommar och haft så trevligt. Men nu är vi hemma igen och hoppas få hjälp med med vattenläckan i köket snart. Som tur var, så såg vi det innan vi åkte iväg och kunde stänga av vattnet. Jag har fullt upp framöver och vet inte hur jag ska hinna med allt.
Kram Birgitta