torsdag 2 juni 2011

Paddeltur

Till sommaren hör att paddla kanot.
Vi och ett par goda vänner tar gärna en paddeltur tillsammans ibland.
I dag hade vi bestämt oss för att det skulle passa att ta en tur. Vädergubbarna hade lovat fin,fint väder som de var dåliga på att hålla, men vi tog oss ut på sjön iaf.
Vi hyrde var sin kanot och gav oss ut på tur. Vi hade bestämt oss för att ta oss runt en sjö nära hemma, Föllingen, skulle bli ca 1.5 mil. Lite lagom tyckte vi.
Solen tittade fram mellan molnen, det blåste lite och var skönt varmt.
Så här kommer bilder från vår dag.

Det är mycket bergväggar runt övre delen av sjön. Även bergssidor kan vara fina att beskåda och se vad inlandsisen har åstadkommit. En riktig historielektion faktiskt.

Att det över huvud taget kan växa något på bergsbranterna, helt fantastiskt.
En, tall och björk växte det på stupet.

På en stor bergknalle till ö hittade vi en liten vik, med sand, där gick vi iland och drack vårt kaffe.

Ett gammalt nedfallet träd fungerade bra som sittplats.

När vi paddlade vidare fick vi se ett skådespel med några fåglar.
En rovfågel försökte anfalla några sjöfåglar, men de mindre fåglarna var flera och hjälptes åt att försvara sitt bo och jagade bort boven.

Pinnarps camping, ingen vågade sej i vattnet för att bada, och tomt på stranden.
Men säsongscamparna var på plats för att njuta av ledighet, fin natur och fint väder.
För den som varit här tidigare ser det tomt ut, tyvärr tände någon på anläggningen i höstas. Men campingen fungerar, och ett nytt servicehus är uppbyggt.

Vår färd går vidare.....

....mot nedre delen av sjön. Vi måste passera under en vägbro.
Det var inte mycket höjd där inte, vi fick lägga oss bakåt så fungerade det bra.
Fram tar man sej alltid, nästan.

Mera fåglar, vi störde ett fiskgjusepar som hade sitt bo uppe i en talltopp
på en liten ö vi passerade.

Så har vi kommit till vårt mat ställe, det är samma ställe som bilden på headern är tagen på.
Massor av fina blommor fanns där.
Men oj vilket blåsväder det blev, det var svårt att hålla rätt kurs och vågorna var höga.
Därför valde vi att avsluta paddlingen här.
Vi skulle ha motvind med stora vågor ett bra stycke tillbaka.

Inga ledsna miner alls, trots en avbruten paddlingstur. Vi hade nära hem så bil och släp kunde hämtas och kanoterna återlämnas i Pinnarp.
Turen blev på ca en mil ändå.
Vi gör nog ett nytt försök s.s.


Kram Birgit

10 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Vilken skön dag ni haft ändå! Fina bilder. Gillar att du fick med en bil på bron, den gör att man verkligen ser hur man måste "platta till sig" för att komma under.
Kram

Monica sa...

Vad jag beundrar er spänstighet och mod! Jag skulle aldrig våga mig ut i en kanot och paddla 1 mil hade jag aldrig orkat...Men så mycket vackert ni fick se, det blev ju en fin dag trots vädret!
Kram, Monica

Birgitta sa...

Vilken fin tur ni haft i för mej kända trakter. Vi hade vårt badställe i den sjön nedanför Hylta. Men däremot har jag aldrig paddlat kanot. Det är alltid så kul att se lite kända bilder.
Önskar dej en fortsatt skön helg.
Kram Birgitta

UllaMona sa...

Vilken härlig dag ni verkar haft, häftigt med bron där ni måste "platta" till er.
Jag har paddlat kanot en endaste gång och då var jag rädd hela tiden. Jag är en riktig landkrabba.

På senare år har jag blivit modigare när det gäller att vistas på vatten...och i luften.

Ha en fortsatt fin helg! och tack för de värmande orden på min blogg.

Kram

Bonnfrua sa...

För att finjustera din "fuskis" så kunde du ha förtorat den lite innan du la ihop det till ett lager, då hade ränderna passat bättre. Testa igen så får du se.
;-)

Monica sa...

Tack, tack snälla Birgit för en underbar paddeltur!!!!!!!!!!!Du anar inte så roligt det är att få "följa" med vackra bilder + text! Lyfter på min hatt! Glömde: ni är ena riktiga "hurtbullar"....
Önskar dig nu en riktigt trevlig helg!
Var rädd om dig och en varm kram från mig.

Ulla sa...

Jag nästan hajade till när du skrev sommarmen det är det ju faktiskt! För mig börjar den när skoloan stänger men en långhelg som denna är det bara att njuta. Härliga bilder, du gör riktig reklam för kanoting.

Black Iris sa...

Vilken härlig tur ni verkar ha varit på. Själv skulle jag nog inte våga mig i en kanot längre, så klumpig som jag är.

Kram Maidi

Monica sa...

Kära vän, har "anat" att de är mycket med flytt m.m. Gjorde själv den "resan" för att par år sedan.....så jag vet!!!!!!!!
Var rädd om Dig och försök njuta av de stunder som blir "över"
Varm kram från mig.

Märta sa...

Härligt att ta sig fram med kanot!
Något jag bara har prövat ett par gånger.
Förstår om ni har haft en underbar dag tillsammans med goda vänner.
Här har vi haft några riktigt regniga dagar. Hoppas nu på lite fint väder igen.
Ha en skön Pingst!
Kram! Märta