lördag 28 maj 2011

Vad är detta?

Vi har ju hittat en hel del gamla grejer när vi plockat ur smedjan/garaget i mitt föräldrahem. Det mesta vet vi vad det är eller vad man använt det till. Men nu undrar jag om någon vet vad detta är?
En (dammig )bytta på tre ben med en plugg i botten.
Mamma säger att man gjorde potatismjöl i den, pappa tror man hade brännvin i den.
Jag har ingen aning. Vet du??

Den blev riktigt fin när den blev rengjord.

Ett par bilder från vår utflykt i dag.
Vi behöver inte ta oss långt för att njuta av fin natur.
Här drack vi vårt eftermiddagskaffe....

....och fick sällskap av ett par sädesärlor som fångade insekter på vattenytan

De är så fina dessa fåglar

Smörblommorna lyste fint vid vägrenen.


Önskar dej en fin och skön Mors dag


Kram Birgit


9 kommentarer:

Ulla sa...

Ingen aning vad byttan har använts till. Smörblomman är så söt, min lilla Ellen och jag tog en blomsväng ikväll och hittade bl.a. smörblommor. En god Mors dag till dig!

Birgitta sa...

Vackra sommarbilder!
Önskar dej en skön och mysig söndag och Mors Dag.
Kram Birgitta

Rose Garden Malevik sa...

Hej Birgit
Ingen aning :)
Men den e lite fin,......
Hoppas allt e väl
å missa inte

M
O
R
S
D
A
G
S
P
A
R
T
Y
T

VÄLKOMMEN att lägga till Din blogg med :)
Håkan

hugan sa...

Varför inte lita på mamma?
Liten rar sak var det iaf!

Monica sa...

Birgit, ingen aning om vad det kan vara.....men tror du inte att det "lutar" åt vad din mor tror?
Som vanligt vackra bilder!
Önskar dig nu en fortsatt bra vecka!
Kram från mig.

Monica sa...

Jag vet inte heller vad det är men jag har sett i programmet "Landet runt", att de visar upp gamla saker, som folk har, och som dom inte vet vad det är, och så får dom oftast svar av andra tittare! Kanske en idé?
Vilka fina utflyktsmål ni har!
Kram, Monica

Black Iris sa...

Nej du inte vet jag vad man använde byttan till men jag njuter av alla de fina gamla prylar ni hittar. Det finns ett ställe jag skulle vilja utforska men jag vet inte riktigt om jag vågar.
Min åldriga kusin bor fortfarande kvar på gården där min pappa föddes och växte upp uppe i Jämtland och jag vet att det finns en hel del i uthusen där som jag skulle vilja lägga beslag på.
Jag tror minsann att jag ska våga till semestern när vi ska dit upp.

Kram Maidi

Polargrevinnan sa...

Det är trevligt med gamla saker men det kan vara svårt att veta vad de har varit till. Du får titta i gamla allmogeböcker som finns på biblioteket.
Vad mycket fint det finns i naturen som kan fångas på bild - fina foton du tagit.
Mors dag är över och en ny vecka har börjat. Nu blir det sommarväder
och det gäller att ta vara på solskenet och njuta.
Ha det bra.
Kram Viola

4U2 sa...

Så fin header du skaffat!
Ja, härliga bilder as usual! :)