onsdag 4 maj 2011

Bussresa

I måndags hade vi förmånen att få vara med på en bussresa, tillsammans med massor av glada och trevliga människor.
Vi startade på morronen och styrde kosan mot Kornettgården mellan Motala och Linköping. Jag har passerat där många gånger och undrat lite vad det är för ett ställe. Det ser ut som en ladugårdsbyggnad, mitt ute på slätten (säger jag som bor i skogsbygd).
Det var spännande att få gå in i byggnaden och se vad den innehöll.
Helt otroligt att komma in där. Det är som ett museum, fyllt av gamla saker, olika rum inredda med gamla saker. T.ex frisersalong, skolsal, café med fungerande jukebox, lanthandel m.m.
Detta är värt ett besök för den som gillar gamla saker.
Rejmyre glasbruk fick också ett besök av oss. Även det intressant att se hur det växer fram ett glas ur en glödande massa.


Barnvagnar modell äldre. Jag låg i en liknande som den gråblå. Det fanns medar till några vagnar också.

Tv-kannor på lång rad, riktigt vackra.


En lanthandel från förr. Det hängde gympaskor, stövlar, gamla skridskor i taket.



Brandredskap även de modell äldre


Hall of fame... En Elvis-diggare...



Tisdag em. Det snöade visst i hela vårt avlånga land då.

Vi brukar säga att flingorna är stora som dasslock ibland, det stämde, har aldrig sett så stora snöflingor.


Blommande körsbärsträd och så snö. Blir det månne några körsbär i år??

Hoppas våren kommer tillbaka snart.






Kram Birgit

8 kommentarer:

Monica sa...

Åh, vilken roligt ställe att besöka!
Där hade jag gärna gått runt en stund...
Nej, det snöade inte i hela vårt land - inte här nere i söder!
Men svalare har det blivit.
Fast värmen skulle komma tillbaka i slutet av veckan!
Ha det så gott!
Vårkram från mig!

Felix sa...

Det utflyktsmålet ska jag försöka lägga på minnet. Det såg spännande ut! Det kanske kan bli en utflykt från stugan i sommar...

Jodå, visst var det snö igår. Men nu verkar det som att värmen är på väg tillbaka, dock inte nattetid...

Vårhälsningar
Elisabet

Anonym sa...

Snacka om dasslock! Stora snöflingor som du lyckats fånga. Bra gjort mummen!

Monica sa...

Viklen trevlig utflykt! Tack för tipset....dit vill jag också åka till. Mannen har hittat stället på kartan....så kanske det blir en tur till helgen.
Nu önskar jag dig allt gott!
Var rädd om dig!
Varm kram från mig!

Anita sa...

Vilken mysig dag ni hade. Vi har varit både på Kornettgården och Rejmyre, det är bra utflyktsmål båda två. Kul att strosa runt bland alla gamla fina saker i de tidstypiska interiörerna. Ytterligare ett tips om man är i våra krokar och gillar gamla saker är ju Motormuseét i Motala. Det finns mycket mer än bilar där.

Ha det gott
Kram Anita

Ulla sa...

Åh vilken nostalgitripp! Jag låg i en beige vagn och TV-kannan med det flätade höljet minns jag också. Trevlig helg!

Birgitta sa...

Vilken trevlig bussresa du varit på. Många roliga ställen att besöka. Kornettgården har jag åkt förbi men aldrig vetat vad det är.
Rejmyre glasbruk är också lite roligt. Sedan finns det ett ställe som verkligen är värt att besök som ligger mellan Skärblacka och Finspång och det är Björke Vävstuga. Kan verkligen rekommendera det.
Ha en riktigt trevlig helg.
Kram Birgitta

Annelis hantverk sa...

Vilken underbar nostalgitripp! Härliga barnvagnar! Jag har också legat i en sådan men den var gulaktig.
Ha en fin dag!