torsdag 26 maj 2011

Mandelblom, kattfot....

Lite bilder från vår cykeltur och korta promenad för ett par da´r sedan.
Jag återkommer gärna till den här platsen "Vackra vägen".
Det är ett öppet odlingslandskap med mycket hassel, en och många sorters blommor. Det har funnits många boplatser här som man kan se resterna av.
Nu på sommaren så går det kossor här, jag är inte så kavat då, så vi passar på att gå här innan de kommer hit. Fast jag tycker om att se kossorna, men då ska det helst vara ett staket emellan oss.

En kossa ute på bete, hon är inte så ensam som det ser ut,
det var många kor och kalvar som betade i hagen. ( tack Åsa för hjälpen!)


Många fina gärdesgårdar omgärdar hela området.
Fint arbete, och välskötta.


En öppen grind som ger ett välkomnande intryck.


En stenmur, inte gjord i förra veckan precis.
Vilket enormt arbete människorna lade ner, för att få mark att odla på.


Mandelblom finns det gott om...


... kattfot inte så många.
Vi träffade på vår biologi lärare som vi hade på sextio-talet i skolan,( våra barn hade också honom som lärare)!
han var och tittade på hur långt blomningen hade kommit.
Han berättade att Kattfoten (heter det så?) håller på att försvinna.


Så till sist en bukett Liljekonvaljer, känner ni doften?
Liljekonvaljer betyder Mors dag för mej och det är det ju snart.




Kram Birgit


9 kommentarer:

Lovisa sa...

Vilka underbara sommarbilder du bjuder på! Och en jättefin header har du fått till också. Du är duktig på att ta kort du :o) Hoppas allt är bra med er annars. Här försöker vi komma ikapp med sömnen...men annars har vi det hur mysigt som helst.

Kram

Birgitta sa...

Så fin din nya header är. Och vilken fin promenad på Vackra vägen. Vad roligt att du blir med vävstol nu. Då kanske vi får se något fint sedan. Du klarar säkert att sätta ihop vävstolen, annars får du säja till. Ska snart åka till Kisa om allt blir som tänkt.
Önskar dej ett skönt veckoslut.
Kram Birgitta

Felix sa...

Vilka fina bilder från er cykeltur och promenad! Riktigt somrigt känns det! Och en ny fin header också (från samma ställe?)!

Jag plockade också en bukett liljekonvaljer när jag åkte hem från jobbet i kväll. De får stå på förstukvisten och dofta, annars blir vi bedövade...

Ser att ni flyttar åt dina föräldrar. Förstår att det tar sin tid att tömma när man bott så länge på samma ställe. Men ni har gjort en hel del fina fynd...

Försommarhälsningar
Elisabet

Ulla sa...

Det är riktig Bullerbykänsla över dina bilder. Det är en härlig tid med alla blommor man kan njuta av både ute och på köksbordet. Din nya header är riktigt fin. Trevlig helg.

Monica sa...

Vilken underbar, lantlig och idyllisk promenadväg ni har! Så svenskt!
Här nere har vi svartvita kor och jag har också respekt för dom!
Ha en skön helg!
Kram, Monica

Monica sa...

Tack snälla du för en underbar utflykt jag fick helt gratis sittande framför min dator. Underbara bilder + text därtill!!!
Önskar dig en riktigt skön helg och var rädd om dig. Kram från mig.
Lämnar ett litet tänk: Våren är den tid då unga drömmer och vi liiiite äldre minns?

Bonnfrua sa...

Så många kommentarer om headern, och den är fin! ;-) Kul att du använde kossabilden...hehehe

Annelis hantverk sa...

Vilket ljuvligt kandskap att få ströva omkring i, med riktig härlig sommarkänsla! Liljekonvaljer älskar jag!
Ha en fin dag!

hugan sa...

Fin header! O vilka vackra sommarbilder!
Jag har också lite koskräck..de är söta men gärna en bit på håll ;)
Liljkonvljer är så vackra och luktar såååå gott ja nästan så man känner det hit!
Ha en skön helg!