måndag 16 maj 2011

"Grejer"

Hej igen!
Det har blivit lite glest med bloggandet nu, men jag kollar in era bloggar med jämna mellanrum.
Vi har haft och har fortfarande en hel del på gång.
Mina föräldrar ska flytta till en lägenhet från sitt hus som de bott i, i ca 60 år.
Ett stort steg och beslut att fatta, men efter en hel del funderande och övervägande är nu beslutet fattat.
Med detta följer ju en hel del göromål, men fixar man lite då och då och har tid på sej så går allt bra.
På tomten finns ett hus som har varit smedja och där har vi hittat en hel del saker, på vinden fanns saker kvar sedan innan mina föräldrar köpte huset. Spännande.
Här kommer lite bilder.


Fordonsparkering
Smidiga fortskaffningsmedel när man har svårt att gå
Släpan lastad för ett besök på tippen.


Flera lådor där det står "hästskosöm" hittade vi.

Handgjord spik och skruv, ser kanske inte ut som dagens spik precisoch inte lika lätt att spika i heller.

Oxok, oj, vilka doningar

Sågar i olika modeller och utförande


Verktygslåda modell äldre och en låda som man ev hade på hästvagnar


Kryddburkar och en låda


Ett ställ som man satte ringarna i från järnspisen.

En hacka av något slag, vet ej säkert vad den användes till.

En "bytta" som passade att plantera lite blommor i.


Det var lite av alla "fynd" vi har gjort, spännande saker. Tänk om dessa saker kunde berätta sin egen historia. Det skulle vara intressant tycker jag. Men jag får nöja mej med att få veta vad de användes till.




Ha det gott

Kram Birgit

7 kommentarer:

Black Iris sa...

Men det är ju precis såna gamla uthus och bodar jag skulle vilja botanisera i. Så jättefina saker ni funnit. Värdefullt för många med dessa gamla hantverk...

Kram Maidi

Birgitta sa...

Vilken rolig upptäcksfärd det varit i skjulen och mycket fint har ni hittat där. Hoppas ni sparar på de gamla sakerna.
Ha en skön vecka.
Kram Birgitta

UllaMona sa...

Vilka härliga grejer ni hittat...byttan till blommorna är jättefin tycker jag.

Kram

Monica sa...

Det där vore nästa nånting för "Antikrundan"! Det finns säkert många som skulle betala mycket för dom sakerna! Det går ju bara inte att göra sig av med! man önskar ju bara, som du säger, att dom kunde berätta...
Må så gott, kram, Monica

hugan sa...

Å vad mycket fina saker! Nåt museum borde väl vara intresserade av de tyngre sakerna? De andra lättare sakerna är ju rena guldgruvan, som blombyttan exempelvis :)
Ni har ett stort jobb framför er, det är säkert, samtidigt skönt att de tar beslutet att flytta nu, medans de är på "bena" om man så säger.
Lycka till!

Ulla sa...

Att plocka igenom ett liv är omtumlande. Jag gjorde detsamma för några år sedan åt mina svärföräldrar och det litar på krafterna både i kropp och själ. Vad fint att du kan bevara sakerna med hjälp av din kamera för då finns de ju kvar så ni kan minnas tillsammans.

Monica sa...

Kära Birgit, förstår att du har mycket omkring dig! Men du får vara liiiite rädd om Dig också!
Vilka vackra gamla saker som ni "hittat"....det är som du säger: tänk om de kunde berätta.
Ha det nu så gott och en varm kram från mig.