tisdag 28 augusti 2012

En dag uti ingenstans


En härlig dag har vi haft idag tillsammans med våra goda vänner.
När vi var och paddlade för någon vecka sedan fick vi tips om ett "mekaniskt kabinett" som skulle vara värt ett besök. Inträdesavgift 25 kronor är ju överkomligt och det gäller som årskort. 
Sagt och gjort, i dag så bar det iväg de dryga en och enhalv milen.
Vi kom fram till en f.d. butik som ligger i ett vägskäl, ingen trängsel, ingen trafik, bara vi fyra och så den där sköna tystnaden och stillheten som jag tycker så mycket om.

 Här är vägskälet, här man kan åka åt många olika håll, bara att välja.
Alla vägarna är smala och natursköna,och ligger utmed många sjöar.

 Här har vi kommit in i det "Mekaniska kabinettet"
Det var många grejer, och massor av kugghjul.
Här är det en typ av varpor med varvräknare, så man vet hur många meter garn man nystat upp. 
Mannen som tillverkar allt detta är inspirerad av Christoffer Polhelm.

När man vevade på den här "gubben" trollade han med kulan under händerna,
kulan"bytte" plats varje gång händerna lyftes.

 Ett "råtthål" i ett hörn, och ett par solstolar som väntar på besökare!

 En köpmansdisk med en gedigen kassa apparat på
fanns i den gamla  "affärslokalen" men även moderna souvenirer.....

......och fika kunde man köpa. Ingen trängsel här inte.

 På vägen hem var vi och tittade på stora flyttblock som inlandsisen har lämnat efter sig.
Nästan som en hajkäft.

 Riktiga konstverk i naturen.

 Stora doningar, tänk om de skulle rulla ner??

 Efter att vi traskat runt bland alla flyttblock,
 gick vi vidare till några jättegrytor som fanns  där också.
Vi passerade en å med ett vattenfall där det har legat en kvarn för länge sedan.

En gammal husgrund med spont uthuggen.
Sponten fanns runt hela grunden.
Vilket arbete oj,oj.

Det var en del av vår dag i dag,
 och för oss en ny upptäckt av sevärdigheter som ligger alldeles inpå knuten hos oss.
Har du vägarna förbi dessa trakter kan jag varmt rekommendera detta utflyktsmål.



Ha det gott

6 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Känner igen många av de orterna som står på vägskälen , har besökt de samhällena. Vilket "museeum" det skulle jag vilja besöka, varpa med varvräknare lät häftigt. Och den där stenen skulle inte jag vilja få i huvudet.
Små råtthål har jag också i huset, fångar små möss varenda natt, de är precis tokiga, ser råttskit överallt., i soffan, på fönsterbrädor m.m. I morgon ska jag köpa råttgift.
Kram!
Jag har en utlottning på min blogg om du vill vara med.

Birgitta sa...

Vilka kända platser du har med idag. Flyttblocken där jag bodde och affären i Svalsjö. Det är inte utan att jag blir lite nostalisk.
Hann inte med att åka till Örneström den här gången jag var i Kisa. Den här helgen har vi varit till Eskilstuna. Så ingen rast och ro. Men nu är släkt- och vänbesöken avklarade. Vi har haft kallt här, runt nollan i morse.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Monica sa...

Visst är det lustigt - ibland har man sevärdheter alldeles inpå knutarna utan att veta om det!
Ni bor verkligen i ett naturskönt område!
Kram, Monica

Rose Garden Malevik sa...

Oj,,,,vilka underbara ställen :)
å missa nu inte...

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Black Iris sa...

Vilken härlig utflykt. Tänk vad mycket det finns att se och upptäcka i vårt avlånga land

Kram Maidi

Äppelblom sa...

Så´na sköna bilder på de stora stenblocken. Jag älskar stora stenar. Var finns dessa?
Trevlig helg!