fredag 17 augusti 2012

Kanot


Hejsan igen!
Nu har jag "tagit" mig tid för att blogga och sammanfatta den sista veckan. Det är så mycket som händer och ska göras så tiden vid datorn får inte första prioritet för tillfället. Men jag kikar allt runt hos er  och kollar hur ni har det. Vi verkar vara många som har mycket på gång. Men,men....
Här kommer iaf. massor av bilder från mig från den sista veckan. Hoppas du orkar igenom.

 Förra veckan när Seth var hos oss, så tillverkade ju han och morfar 
en katt som ska sitta i vårt staket som "här finns en katt som går över gatan".
Här är resultatet. Taggen var först mycket nyfiken på den här svarta saken, som fick namnet Frodo,
efter en av Seth´s katter. Men nu bryr han sig inte längre.
Får se om den är till någon nytta.

 Helgen som gick var vi i Jönköping på southern gospel konserter.
Om man gillar sådan musik, är detta en helt fantastisk upplevelse.
Härlig musik och skickliga artister som bjuder mycket på sig själva.
Så träffar man massor av goda vänner som man delar gemenskapen med hela helgen.

 Att paddla kanot är något vi försöker göra varje sommar tillsammans med goda vänner.
Vi lyckades pricka in en riktig sommardag i år. De dagarna har ju inte duggat så tätt precis.
En heldag på vattnet är inte fel. 
I år var det sjön Ören som skulle utforskas. Här har vi precis börjat vår dag.

 Mycket branta berg och vassruggar vid stränderna var det i hela sjön...

 ...men förmiddagskaffe måste man ju ha, 
så det var bara att försöka  att ta sig iland bland alla stenar.
Som jag brukar skriva är man ju inte trettio längre och vig som en katt,
 men jag lyckades ta mig iland, de andra också.

 När vi satt och fikade kom jag på att det är precis 50 år!! sedan jag 
började paddla. Ok, jag har inte gjort det varje sommar  men många somrar har det blivit.

 När vi paddlat runt sjön, som inte är så stor, 
var det dags för den traditionella korven. Den smakar sååå gott efter några timmar på sjön
och efter vårt första! dopp i sommar.

 Klockan var inte så mycket, så vi ville göra något mera. 
Vi visste att det finns vattenförbindelse från sjön vi var på till ett annan sjö.
Så vi bestämde oss för att testa. 
På morgonen, samtidigt som vi, paddlade några holländare iväg på just detta vattensystem.
I vassen står märket för å-mynningen, ska det fungera månntro???

 Väl genom vassen öppnar sig en "djungel" och en ganska så grund å.

 Det var strömt, mycket grenar och hinder. Ibland hamnade vi alla på tvären.

 ...men vi kom loss och kunde fortsätta...

 ...till nästa "prövning" vass och grunt vatten.
Vi jobbade med paddlarna, men till sist fick vi dra oss fram med bara händerna.
Tänkte vi ge upp??? nej inte , vi skrattade åt eländet....

 ...och kom snart ut på öppet vatten igen. Där fanns det gott om fina näckrosor, 
nästan som en belöning till oss för allt slit.

 När vi väl var ute på nästa sjö fanns det fina klippor att dricka kvällsfikat på.
Sedan var det bara för oss att ta oss igenom vassen igen och tillbaka till vår utgångsplats.
Det gick riktigt bra, och nöjda och belåtna efter en fin och händelserik dag lämnades kanoterna tillbaka.

Ljungen blommar för fullt nu, den är så vacker, men tyder på att hösten är i antågande.



Önskar er alla en fin och skön helg
Birgit

7 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Ojoj...vilka äventyr ni ger er ut på. Skönt att kanot-turen gick bra. Så härliga bilder du visar både från naturen och alla era fikapauser.
Kram!

Monica sa...

Vilken dag ni hade!!!
Helt fantastiska bilder, speciellt från när ni paddlade på förbindelsen mellan sjöarna och under den vackra bron!
Och jag beundrar er ork!
Inte för att ni är så gamla som jag, men jag undrar om jag hade orkat i er ålder...
Ha en trevlig helg, kram, Monica

Birgitta sa...

Ser att vädret är fint hos dej också. Vilken trevlig dag med kanotpaddling och korvgrillning.
Kram Birgitta

Felix sa...

Härliga bilder från er kanotutflykt! Jag har funderat på om vi inte borde använda vår kanot lite mera. Det var flera år sedan vi paddlade... Problemet är att vi inte har något takräcke som passar till nuvarande bil. Vi kanske får ta och lägga i kanoten i dammen... ;-)

Sensommarhälsningar
Elisabet

UllaMona sa...

Tack kära du för den kanotturen, det verkar riktigt spännande. Jag har aldrig paddlat kanot...
Själv ränner jag runt på de fjällnära myrarna och plockar hjortron. Det finns väldigt gott om hjortron i år så jag lägger upp ett litet förråd för kommande behov.

Ha det så bra.

Myran sa...

Vad härligt det ser ut. Jag har paddlar kanot en gång i mitt liv och det blev ingen hit, så det har jag lagt till handlingarna. Men ja, man kanske inte ska ge upp utan försöka igen.
Kram och ha en fin helg!

Christina sa...

Hoppas kattsiluetten gör nytta! Folk kör ju som galningar! Har fått två katter överkörda i vår lilla by! Visserligen var det längesen, men det är hemskt när det händer!
Kul med paddling!/Lila-christina