torsdag 26 juni 2014

Taktvätt

Gubben min gillar att hålla igång.
Har nästan alltid något projekt på gång. När ett tar slut funderar han ut ett nytt.

Vi har länge tittat på vårt stugtak, det ser förskräckligt ut.  Ofta är man så hemmablind och ser inte alls hur det ser ut, men det är tur att man får ögonen för saker och ting ibland.
Att tvätta tak är väl inte så enkelt och snabbt gjort, men i dag fanns inspirationen där och då är det bäst att hugga i.

 Stegar och högtryckstvätt plockades fram.

 Så var det bara att sätta igång. 

 Det satt hårt..

 Lunchdags.

 Blomma vi har vid vår trappa, vet inte vad den heter,
 växer massor och blommar så fint.

Det tog hela da´n att spola framsidan ren.
Dags att ta kväll nu.
Vilken skillnad det blev, 
ett riktigt ansiktslyft för vår lilla stuga.
Där har jag min/mammas vävstolen, förråd,
en hel del gamla leksaker som barnen gillar att gå in och leka med när de är hemma.

Den vita pionen börjar blomma och doftar så gott.


Det var dagen i dag det.
Kram


9 kommentarer:

Monica sa...

Vilken spänstig man du har, som klättrar på tak!
Det blev ju verkligen skillnad före och efter!
Jag känner så väl igen din gula blomma, men kommer inte på namnet...
Hoppas att någon annan gör det!
Kram, Monica

Birgitta sa...

Vad duktiga ni är, jobbar, cyklar och passar barnbarn. Jag tycker att jag inte får nåt gjort, menhar har njurstensbesvär igen. Vet inte om jag ätit något olämpligt. Och så har barn o barnbarn varit hemma och lämnat kvar sina baciller och de är inte att leka med.
Kram Birgitta

Gunnel sa...

Vilken otrolig skillnad. Ser lite farligt ut när han står där på stegen tycker jag. Ha det bra.

Polargrevinnan sa...

Det blev verkligen skillnad när taket blev tvättat och din duktiga gubbe har fast mark under fötterna.
Lätt att man trampar fel och ramlar och bryter sig.
Jag älskar pioner. Jag ska ta en så kallad villa promenad idag. Det är så många fina trädgårdar och nu blommar rosor och pioner och en massa andra blommor. Det är en härlig tid vi går till mötes.
Det har regnat mycket men idag skiner solen.
Ha det bra.
Kram Viola

Black Iris sa...

Vad skönt det måste kännas när ett sånt jobb är färdigt.. Här hemma i vårt bostadsområde håller de på och rengör alla tak så jag är ganska trött på ljudet..

Kram Maidi

Carina sa...

Visst blir det en ofantlig skillnad med taktvätt!!! Det har vi också gjort nu, fast vi lejde för det....lite otäcka höjder....men vad fint det blev! Taket som mest såg grå-svart ut, visade sig vara....grönt! Tjusigt blev det till den nya gula färgen.
Ha en skön sommar. Kram

Äppelblom sa...

Så fint teglet blev efter rengöringen - det skulle behövas här också.
Penningblad är namnet på den gula blomman - jag har massor i min trädgård.
Må så gott och trevlig helg!

Felix sa...

Saknar dig här på bloggen! Hoppas att allt är bra med dig och de dina!

Önskar er ett riktigt Gott Nytt År!
Elisabet

Ban Yen sa...

My spouse and i truly enjoy reading through for this web site, the idea has got excellent articles. บาคาร่า99