lördag 22 oktober 2011

Lite fixande

Lördagskväll igen.
I dag har gubbe min varit en händig man, visserligen är han alltid det.
Det har snickrats lite.
Äldsta dotera ringde och undrade om inte pappa kunde fixa till en liten rektangel i trä, att ställa en knyppeldyna i. Måtten var givna.
Vips så står det en träkonstruktion i hallen för vidare leverans, hoppas att den nu passar.

Jag har en längre tid önskat mej ett handtag i källartrappan.
Vi har en matkällare under köket, som det var förr i äldre hus.
Det första trappsteget är högre och lite smalare än de andra.
Jag har väl inte tänkt så mycket på det tidigare. Men ju äldre och knaggligare min kropp blir så blir även trappsteget besvärligare.
Konstigt, för jag tror ju att jag är ca 30 fortfarande. Känns så iaf inombords. Fast det är ju bra att ha lite av barnasinnet kvar.

Gubben min gick iaf. ut i garaget och letade bland alla sina "bra att ha grejer".
Snart kom han in och började fixa och dona och snart så fanns där i trappan en ledstång.
Ett handtag också kanske inte skulle vara så dumt, sa jag.
Jag går ut och kollar, sa gubben min.
In kommer han med ett egenhändigt fixar handtag och skruvar upp.
Nu kan jag mycket smidigare och lättare gå ner i källaren och hämta vår potatis till middagen.

Jag själv har fixat lite bullar och toscatårta som ska med till Örebro där det ska bli fest.

Gubben min, som fixar det mesta, gillar att leka också.
Här har han hittat en jojo, visst "ränderna" sitter fortfarande i.

Taggen min,
delar med sej av sin kärlek på sitt speciella sätt.



Önskar er en skön lördagskväll och fin söndag.
Kram Birgit

7 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej! Hoppas ni får en trevlig tur till Örebro i morron. Kör försiktigt.
Det är bra att ha - bra att ha-grejer. Och att det är någon som fixar till dem.
Kramisar Birgitta

hugan sa...

Härligt att ni kompletterar varann så bra, han med fixargrejor och du med gofika! :-)

Och så söta Taggen :-D

Ha en fortsatt skön helg!

Monica sa...

Nu blev jag alldeles nostalgisk - en sådan källare under köksgolvet hade vi i vår sommarstuga när jag var barn!
Samma stuga, som nu är ombyggd till året-runt-hus och där vi bor sedan drygt 14 år!
Men källaren finns inte kvar...
En så duktig och händig man du har!
Kram, Monica

Stina sa...

Vilken gullig katt. Din header är så fin.:-) Stina

Gunillasljusglimtar sa...

Hit hittade jag genom Stinagumman serru! Kul att träffa nya vänner.../ Gunilla

Märta sa...

Bra med en händig man!
Hoppas att du har haft en härlig helg!
Avslutar nu söndagen med att se på Svtplay gudsjänsten från Västra frölunda, verkligen något att ta till sig. L. larsson har något som påminner om din R.
Ha nu en bra vecka!
Kram! Märta

UllaMona sa...

Att ha en händig gubbe är bra ;-) känner igen detta att kroppen inte alltid vill och kan det som knoppen vill och kan.

Läste om din tand och ryser av obehag, stackars dig. Hoppas att det är bättre nu.

Kram