måndag 10 oktober 2011

Tandvärk

Här är det höst idag och sovarväder. Alltså det regnar småspik. Fast jag tycker det kan vara lite skönt ibland med regn.
En sådan här dag passar det bra att fylla frysen med lite bröd, vilket jag gjort.
Veckan som gått har jag varit hos tandläkaren ett par gånger. Ena dagen en liten lagning som gick galant.
Så hade jag bestämt mej för att det var ok att dra ut en tand, har inte gjort något sådant tidigare.
Tanden har besvärat mej länge av och till, så min doktor tyckte det var bästa alternativet.
Lite nervös och spänd traskade jag iväg till kliniken i torsdagseftermiddag. Men en förklarande och tröstande sköterska och en tandläkare som säger att det här kommer att går bra, så överlämnar jag mej åt dessa personer.
Visst gick det bra, bedövningen tog och tanden kom ut i massor av småbitar. " Du kan ju ta en Panodil om du behöver" sa doktorn och jag gick hem glad i hågen.
Glädjen varade en dag, sedan började det värka och helg var det.
Oj, vilken helg, Panoldil, som att spotta i havet.
Tur att det fanns lite starkare medikamenter hemma. Det gick åt en hel del.
Jag fick hjälp med mitt onda "tandhål" idag. De spolade bort matrester!!! Jag som tyckte jag varit så noga och ordentlig med munhygienen, men ,men
Tandvärken försvann och det är jag väldigt tacksam för. Det är inget att prenumerera på och inget man önskar någon heller.


Taggen, tvättar sej innan han tar en tupplur,
han hör nog smattret av regn på fönstret

Han ligger för det mesta hos mej på nätterna.
I natt när jag var vaken och hade ont
kom han flera gånger och satte sej och tittade på mej
och sedan puttade han mej i ansiktet.
Han ville säkert trösta mej, tror jag

Det har kommit fram en annan gammal katt här i huset.
Stackarn, det fattas lite morrhår och så är tyget på magen lite utslitet.
Den här nåldynan sydde mamma när jag var barn,
blev lite nostalgisk, så den fick komma fram och till nytta igen.


Birgit

7 kommentarer:

hugan sa...

Nämen å så hemskt!! Ja inte är det så "bara" att dra ut en tand inte, var med om nåt liknande för ett par år sen också, nä fy. Så typiskt att det var helg också!
Hoppas det nu ska gå bra och läka sig!
Och Taggen som var så go mot dej, klart han ville trösta matte :-)
Ha en bra vecka nu! :-)

margaretawårenius sa...

ja jag känner verkligen med dej.

Att dra ut oxeltänder, och inte vill jag ha någe annat där inte.

Är 73 och tycker de där med tänder är inte kul. Kommer aldrig en Titan i min mun. Men än har jag tur.
margareta

Märta sa...

Usch, tandvärk vill vi helst slippa. Här har det verkligen blivit höst nu. Har varit bortrest två helger på raken + helgen med Elisabet Sandlund så nu märks det här hemma att det behövs lite krafttag.
Kram! Märta

Birgitta sa...

Tur att det fanns hjälp att få idag.
Vi har haft fint väder idag efter en väldigt dimmig morron.
Kram Birgitta

Felix sa...

Hujedamej, tandvärk är minsann inte att leka med. Tur att du fick hjälp! Och Taggen var väl för söt som tröstar matte. De märker det mesta de där kissemissarna vi har. Jag delar säng med en stor Tiger. Varmt och mysigt! Det är bara det att han helst ligger mitt i sängen... ;-)

Hösthälsningar
Elisabet

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej Birgit !

Slank in från Ploargrevinnan.Alltid roligt se något nytt.

Fin katt Du har.

Även nåldynan är fin och tålmodig.


Ha en fin Tisdag i Oktober !

Monica sa...

Visst är katter fantastiska! Dom har ett sjätte sinne och vett när man är ledsen eller har ont eller något och då håller dom sig i närheten av en!
Hoppas att du slipper mer tandvärk nu!
Jättefin nåldyna!
Här skiner solen idag efter flera dagars regnande!
Kram, Monica