söndag 20 november 2011

Blöt söndag

Hejsan!
En hel vecka har rusat iväg igen och snart är det advent. En härlig tid vi går tillmötes.
Baka lite lussekatter, ta fram adventsljusen och lite änglar och fixa en adventsgran, det är väl vad som jag ser fram mot i veckan som ligger framför. Fattas det något kanske, ja, lite snö som lyser upp. Det får jag inte säga högt, för gubben min vill inte ha något av den varan än. Kanske lite på julafton brukar han säga...
Hade det som kommit ner från skyn idag varit snö hade vi nog fått ganska så mycket att flytta på. Men nu var det det en mycket blöt vara som föll .
Jag trotsade regnet och tog en ganska lång promenad i dag i all ensamhet.
Luften var varm och behaglig, regnet ganska så skönt, när man är på det humöret att man accepterar det.
Som ni nog förstår var jag som en dränkt katt när jag kom hem, men vad gör det. En varm dusch, torra kläder och så en kopp kaffe och allt är som det ska.

I början av min promenad finns det vintergröna.
Den här har klätt stenen fint.

Jag går förbi ett obebott torp,
genom skog och kommer fram till en liten bäck
som det finns en liten "spång" över.

Blött, joxigt och halt, mycket stenar att parera mellan
om man inte hoppar på dom. I dag var de lite för hala för mej.

Över ett hygge och in i lite skog igen.

Ut på en liten väg som kantas av ene backar.
Ingen kantarell syntes till i ene backen i dag.

Dimma över skogen

Så den lite större vägen hem,
inte så skönt att gå på asfalt...

Nu har jag traskat upp för en brant backe
(Huldabacken heter den) och hamnat på berget hemmavid.

....och hemma väntar katten.
Han tycker det är skönast inne.

Det blev 7259 steg



Ha en bra och fin vecka


Kram Birgit

7 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Vilken fin promenad du har gjort. Fint att du delar med dig genom de fina bilderna.
Här har det inte blivit många steg idag. Vi har storhandlat och det tog musten av mig. Jag är ingen vän av handling. Men nu ska det inte fattas något i skåpen.
Ha en fortsatt fin söndagskväll.
Kram Viola

Birgitta sa...

Vad duktig du är. Brukar vara skönt även om det regnar lite. Hos oss har det varit uppehåll både igår och idag, men väldigt disigt och dimmigt.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Monica sa...

Man kan inte tro att vi nästa helg har första Advent. Tänk vad tiden går fort. Saknar allt liiiite snö-blir ju mycket ljusare ute.
Fina bilder, tänker alltid på dig när jag ser stenar & tuvor...(dina hopp)
Önskar Dig bra vecka!
Var rädd om dig och varm kram från mig.

Monica sa...

Vilken härlig promenad och du har rätt! Så annorlunda mot min promenadväg, men minst lika fint!
Härligt att få se olika delar av vårt land!
Kram, Monica

Äppelblom sa...

Ja, visst är det skönt när man har fått röja undan hemma.
Så fina bilder du har tagit - särskilt grenen med vattendroppar och bilden med den fina kissen.
Ha en fortsatt fin vecka!

hugan sa...

Det är till att ha stegräknare! det är bra en sporre minsann!

Söta Taggen ;-)

Här snöar det lite försiktigt idag, Hurra ropar jag! Det känns genast lite mer juligt så här inför advent!

Monica sa...

Önskar Dig en riktigt fin första Advent. När du pysslat klart kan du komma och sitta under min korkek...
Men skulle tro att jag på söndag är inne i huset bland mina änglar, tomtar, julstjärnor, julblommor m.m.
Var rädd om Dig och kram från mig.