lördag 12 november 2011

"Det lilla i det stora"

Vilken fin morron att vakna till här i dag. Sol och fullt av rimfrost.
Inte längtar jag till vintern precis, men den kommer ju antingen man vill eller ej, så man får helt enkelt acceptera att det är så. Fast egentligen har vi det ju så fint här i vårt land med årstiderna och dess skiftningar.

När jag för ett antal år sedan hade jobbat, jobbat och slitit och massor av övertid, så tog det bara stopp en dag mitt i sommaren och semestern.
Oj,oj, det var tufft.

Men livet har gått vidare och jag har fått lära mej mycket nytt och framför allt kanske att ta tillvara på stunden och se framåt och lämna det som varit.
En sak som jag upptäckt är att kunna njuta och se det vackra i det lilla.
Naturen har en läkande effekt på både själen och kroppen, därför har jag tillbringat mycket tid i skogen och sett naturens alla skiftningar, kanske med lite nyare ögon än när jag var yngre.
Så i dag när solen orkat lite över horisonten, tog kameran och jag en liten skogspromenad tillsammans.


Taggen i går kväll, kollar in läget i mörkret.
Kanske någon mus tittar fram, eller är det....

....kanske månen som dyker upp på himlavalvet.
En fin fullmåne visade sej och vi fick njuta av den.

Rim frost är så vackert i solsken.
Spireabusken var så fint klädd med spindelnät och frost.

Vid tvättvindan hängde en tråd, så lång.
Jag trodde först att det var snöret som gått av, men det var en "spindeltråd".

Några små rosor trotsar kylan och blommar fortfarand.

Ett av barnbarnen har "pärlat" detta hjärta, som nu pryder ett av våra träd.

När man tittar och ser det lilla,
kan man upptäcka små konstverk som naturen åstadkommer
på egen hand,
kanske med hjälp av lite vind och kyla förstås.

Det går att njuta av några vattendroppar som solen speglar sej i, också.

Taggen igen, ville visst inte vara med på kort den här gången.
Men vi önskar er alla en skön lördagskväll
och en fin Fars-dag.


Kram Birgit


7 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Med ögon för det lilla kan det bli oväntade motiv.
Jättefina bilder.
Önskar dig också en fortsatt fin helg.
Kram Viola

Birgitta sa...

Vackra höstbilder med spindelväv och frost. Vi har haft eb gråkall dag ned med dimma och så har det dansat omkring några snöflingor, men som tur var så ångrade de sej.
Jag har varut en stund i vävstugan, men orken saknas och så får jag springa på toan i ett. Det är väl den starka penicillinkuren som är orsak till det.
Önskar dej en fortsatt skön helg.
Kram Birgitta

Bonnfrua sa...

Har ni haft SOL! Det har inte vi, kolla in Piggebilderna så får du se!

hugan sa...

Ja det är verkligen så vackert ute nu med rimfrostens alla fantastiska mönster! Men nog får det gärna komma lite snö, om inte annat så att det blir ljusare ute, nu försvinner billjuset i intet.
Jasså du har gått in i väggen? Ja.. det kan vara svårt att inse när det är nog, just på den vägen jag nu befinner mej.
Ha en fortsatt skön helg!
Kram

Monica sa...

Kära Birgit; måste lyfta på min Hatt för underbart vackra bilder! Du är en riktigt mästerfotograf! Sedan med texten, funderingarna blir det ett underbart Inlägg!!!
Du har sååå rätt med att det är en tillgång att kunna se det lilla i det stora!
Var rädd om Dig och ha det så bra!
Kram från mig.

Monica sa...

Men visst är det så, att bloggandet också gör att man "ser" mer?
Saker, som man förut inte tänkte på...
Kram, Monica

Black Iris sa...

Vad Taggen ser ut att ha det mysigt där på fönsterbrädan..
Jättefina bilder har du idag.

Kram Maidi