lördag 3 december 2011

Andra advent

En lugn skön lördag har vi haft gubben min och jag, iaf jag.
Gubben har precis varit och spelat och sjungit på ett äldreboende. Det gör han ett par gånger varje månad. Han trivs med det och de äldre som lyssnar uppskattar sångstunderna.

Eftermiddagsfikat är avklarat och jag tror soffhörnan väntar på mej snart, likaså stickningen som ligger där.
Det är mysigt att bara sitta och njuta av brasan som brinner i kaminen, stjärnorna som lyser i fönstren, och adventsljusen som vi tänt två av nu.

På förmiddagen i dag var vi ute i skogen och gick. Ett par grader varmt och blåst.
Vi som gick i skogen blev inte så utsatta för den kraftiga vinden som blåste.
Skön mjuk skogsstig att gå på, höga träd kantar stigen.
Det susade så fint i trädtopparna av vinden
och småfåglar kvittrade och flög mellan grenarna.
Ganska så idylliskt.

Mycket mossa över allt
Jag gick och drömde om att få se några små tomtebobarn,
med röd och vitprickig mössa
dom man läste om i den första läseboken i skolan.
De skulle passa in så bra där i skogen vi går.

Det dök aldrig upp några små tomtebarn,
men istället träffade jag på några " Herr Kantarell" istället.
Han kanske inte har fattat att det snart är jul.
Kanske kan det bli nyplockade kantareller till omelettstuvningen på julafton?
När vi väl kommit hem började det regna......

I köksfönstret så lyser adventsstjärnan nu i kväll.....

...och två adventsljus är tända.


Önskar er alla en skön adventshelg.



Kram Birgit

6 kommentarer:

Monica sa...

Så mysigt ni har haft det! Här regnar det och blåser, så jag har inte varit utanför dörren! Men så hinner man litet inne i stället...
Men - inte är det väl en kantarell på bilden? Det ser mer ut som en gulkremla eller nåt liknande!
Ha en fin adventssöndag!
Kram, Monica

Monica sa...

Vilken fin dag ni haft! Här har de både regnat och blåst mycket. Så ytterdörren har varit stängd.
Önskar dig en fortsatt skön helg!
Kram kram och vink från mig.

Felix sa...

Regn, blåst och luftvägsinfektion gör att jag håller mig inomhus. Ganska skönt att slippa gå ut i ruskvädret...

Adventshälsningar
Elisabet

hugan sa...

Vet du vad glad jag blir när jag hör att gubben din är ute och sjunger på boenden! Precis sånt som de äldre och dementa (som i min mammas fall) behöver så mycket! Men allt kostar ju pengar så det är inte ofta som det musiceras där tyvärr.

Här har det också blåst ordentligt, i kväll har det kommit ett tunt lager vitt på backen, hoppas det får ligga kvar nu bara! ;)

Tack detsamma ha en skön helg ni med!

Evatina-beth sa...

Vilka fina kort och vilken skön stämning du förmedlar.
Kram från Eva

Polargrevinnan sa...

Tassar in oss dig ett tag och ser att du har det hur mysigt som helst.
Om än det är en del att stå i så tycker jag om adventstiden. Juldagarna är stressiga hos oss - farande hit och dit.
Jag hör hur snöplogen åker ute på parkeringen. Det var inte mycket snö och det blir slaskigt, skönt att det kommer bort och inte blir halkigt.
Nu ska jag koka mig en kopp te och sätta mig. Frestande att tina en lussebulle - har inte bestämt mig än - men jag är sugen.
Ha det bra.
Kram Viola