söndag 18 december 2011

Det lackar mot jul..

En helg full med fart och fläkt ligger bakom nu.
Sonen med familj har varit hemma, så att vi skulle få träffas och umgås lite. Även äldsta dottern med familj var också hemma en stund i dag.
Det är inte så ofta som kusinerna träffas, men när de gör det har de roligt tillsammans.
I dag hade de "tur", det har kommit en hel del snö här, så det blev både snögubbar, snölyktor och murar tillverkade.

Örebro familjen landade här i fredagseftermiddag, och tre förväntansfulla barn kom.
Tänk att det är så spännande att komma till farmor och farfar.
Visst, vi är också fulla av förväntan när barnbarnen ska komma och vi får rå om varandra ett par dagar.
Jag minns själv hur roligt det var att få hälsa på min farmor och farfar när jag var barn, fast vi åkte tåg på den tiden.

Fredag kväll = fredagsmys och tv-tittande.
Popcorn, chips, must, ljus tända, och en brasa i kaminen, så är kvällen fulländad.

Vi tyckte vi behövde lite hjälp med att klä granen i år,
så den kom fram ur sin kartong....
ja, jag vet, det är inte så populärt detta med konstgjord gran, men mycket smidigt.
Ingen vattning man glömmer bort , inga barr och inga bekymmer var vi ska hugga eller köpa granen.
Det var ett par mycket glada barn som pyntade granen efter eget tycke och smak.

Den blev omsorgsfullt pyntat, i deras höjd, med alla saker de hittade.
Den lilla damen trallade och sjöng hela tiden det pyntades.

När allt var klart blev det fika och en mysstund vid granen.
Jag har nog inte hjärta att ändra så mycket i granen, den är så charmig som den är.

En glad speleman som spelar ukulele.

Till sist "lillfia", en riktig solstråle.


Det var lite av min helg, 4: advent.
Julen närmar sej med stora kliv...


Ha det gott i julveckan alla där ute

Kram Birgit

6 kommentarer:

Monica sa...

Så fint och mysigt med besök av barn och barnbarn!
Och granen blev klädd, så att ni kommer att tänka på dem, varje gång ni ser den...
Ha en fin sista adventsvecka!
Kram, Monica

Birgitta sa...

Vilken fin helg du haft. Granen är charmig så den kan gott vara sådan.
Vi har kvar av den gamla snön som kom för två veckor sedan, så vi tror på en vit jul. Precis lagom med snö som det är nu.
Ha en skön vecka före julen.
Kram Birgitta

Berith sa...

Hej Birgit!
Skriver inte ofta i Din blogg, men jag läser desto oftare. Du tar så fantastiskt fina bilder och så har Du ju fina motiv också. Givetvis är barnbarnen det finaste vi, det tror jag alla mormor, farmor, morfar, farfar tycker. Men Dina naturbilder är helt underbara! Så är det roligt att läsa om Din vardag/söndag. Du och jag sitter ju på ett sätt i samma båt, eftersom vi båda är "arbetsbefriade" (det är mitt eget ord för mitt tillstånd). Men vi skiljer oss åt en del också. Dels har Du gubben hemma, som glad pensionär. Min gubbe är lika gammal (eller ung) som Din men han får knega på några år till. Dels har Du/Ni ett antal barnbarn och vi har ett. Vill inte skriva "bara ett" för den guldklimpen vi har är god nog för många, iaf för oss. Han bor långt bort också, över 40 mil. Då är det bra med motorväg och X2000 (om det inte är snö och nedfallna kontaktledningar, stöld av koppar, mm).

Nu ska första skinkan för säsongen in i ugnen och jag ska gå min stavpromenad.
En riktigt God Jul och Gott Nytt År önskar jag Dig och Din gubbe!
Tänk om vi kunde ses någon gång?

Julkramar! Din gamla klasskompis från Berga

Christina sa...

Vilken härlig barnbarns helg du har haft./Lila-Christina

Black Iris sa...

Man skulle nästan kunna tro att det redan varit julafton hos er, så mysigt som ni haft det..
Härligt med alla barnen runt sig..

Kram Maidi

hugan sa...

åh så mysiga bilder! visst är det lite småtrist med plastgran, men som du säger, ack så praktiskt :)
charmigt pyntad av barnbarn kan det inte bli bättre!
Ha en skön vecka!