söndag 4 mars 2012

Vår eller...?

Åter dags att fira födelsedag i familjen, den åttonde för i år!
Dagens jubilar har den aktningsvärda åldern, 89 år. Det firades med hembakad tårta, blommor och paket.


Grattis pappa Elias.


Helgen har visat sej från sin bästa sida, solsken varje dag.
När det blir vår i luften längtar vi, gubben min och jag, ofta ut till våra små smultronställen här omkring.
Det finns gott om sådana. Det växer kanske inte smultron där, och fram för allt inte nu, men de är små rekreationsställen, där vi njuter av naturen, vattnet, fågelsången, vinden och att bara vara vi två.
Naturligtvis följer vår lilla fikakorg med också.

Ett av våra smultronställen är vid Åsunden, dit åkte vi i lördagseftermiddag.
Isen hade inte gått upp helt, bara släppt vid strandkanten.
Det "sjöng" i isen en hel del.

Vi gick förbi en myrstack, jag tittade lite extra noga , och fick se att det var aktivitet i den.
De små bruna prickarna är myror.

Här har isen fått ge med sej för vårvindarna och vårsolen.

I söder sluttningen hittade jag Blåsippor.
En härlig känsla när man hittar årets första sippor.

"Blåsippan uti backarna står, niger och säger att nu är det vår"
Man kan ju alltid hoppas att det stämmer.

Gubben min sitter och filosoferar vid strandkanten,
väntar säkert på att vi ska ta fram fikakorgen.

Söndagens promenad i solsken....

...och så hittade jag videung...
"Sov du lilla videung, än så är det vinter".
Vi får se om blåsippan eller videungen har rätt, vår eller vinter...

Birgit

7 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Vilket smultronställe...klart att ni längtar dit. Tänk att blåsippan redan kommit så långt, det har den inte gjort här hos mig.
Kram!

Monica sa...

Ja, tänk att snart är det vår. Så härliga vårbilder du tagit!
Jag är där det är sommar i högsta grad+ 26 grader.
Önskar dig en bra vecka.
Kram från mig.

Birgitta sa...

Vår hos dej och vinter hos mej. Längtar också efter våren.
Då är din pappa och min svärmor lika gamla. Tårtan ser god ut.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Monica sa...

Ett stort Grattis i efterhand till din pappa! Han ser väldigt nöjd ut med den fina tårtan1
Vilka vårliga bilder! Härligt!
Såå fint det är med blåsippor! Det har vi tyvärr inte här nere i söder.
Fortsätt att njuta av era smultronställen!
Kram från Monica!

UllaMona sa...

Grattis till din pappa, vilken fin bild. Det måste vara underbart att få ha kvar sina föräldrar så länge, min far dog när han var 65 år.
Hoppas att du snart får den vår du längtar efter...själv är jag så nöjd över ljuset och vårvintern.

Kram

Black Iris sa...

Vilka härliga bilder från ett av era smultronställen. Man måste nog ha såna ställen för att må riktigt bra, och fikakorgen gör ju inte saken sämre..

Kram Maidi

Äppelblom sa...

En förmiddagshälsning!