fredag 7 december 2012

Beställningar.


Hejsan! Hur har ni det i stugorna så här i adventstid? Skön värme, doft av nybakat, massor av snö ute och kallt, är det så hos er också??
Ja i dag stämmer den beskrivningen här hos mig. Jag har fyllt på förrådet med lussebullar, även föräldrarnas förråd fick lite påfyllning.

Brasan har brunnit nästan hela dagen, gubben min tycker om att elda när det är kallt. Fast han har haft lite andra uppgifter i dag också.
En av småflickorna ringde i morse och sa " Hej mormor; kan du be morfar sätta ihop sparkarna så vi kan åka tåg på julafton"

 Vad då sätta ihop sparkarna? Vi har sex stycken sparkar i olika storlekar och hur förvarar man dom? Jo de är isär skruvade och ligger i garagetaket när det inte är vinter, så morfar fick sätta igång och sätta ihop alla sparkarna och nu står de där och väntar på att användas. 
Jag testade en i dag när jag skulle till föräldrarna, det var riktigt bra glid utför backarna trots kylan.


 Här står de och väntar på att bli använda.
De två små sparkarna fick gubben och jag
 när vi var små och de hänger med än.

 Tjejen sa att hon ville åka tåg på julafton. 
Det är ett sådant här tåg hon menar, hoppas bara snön ligger kvar tills dess.
Den här bilden är tagen för två jular sedan,
Kan man vara lyckligare än vad de här telningarna ser ut att vara.
I år är det en liten tjej till  som säkert vill vara med på tåget.

 Morfar fick en uppgift till, att göra ett "påtbräda"
något som jag aldrig sett eller hört talas om, men som H håller på och jobbar med på dagis.
Ska bli spännande att se hur den fungerar.

Så till sist önskar jag er alla en riktigt skön 2:a advent.


Birgit

6 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Så mysigt det ser ut att åka tåg, ett riktigt härligt gäng ni har. Jag kommer ihåg att min dotter lärde sig att "påta" när hon gick i mellanstadiet.
Ni har också fått en riktig vinter ser jag på din header. Här är kallt och snö. -21 hade termometern stannat på i natt. Usch, jag gillar inte när det är så kallt.
Jag önskar dig också en fin 2:a advent.

Monica sa...

Vilken vacker "header" du har gjort!
Ja, jag minns ert spark-tåg och alla glade barn! Jag kan tänka mig vilket skrattande och liv det måste vara! Det är tur att barnen har en så händig morfar/farfar!
Ha det så bra, kram, Monica

UllaMona sa...

Jag tycker också att din header är jättefin...härligt att åka sparktåg, mitt barnbarn tycker att det är jätteroligt att åka sparkstötting med farmor.

Kram

Birgitta sa...

Hörde att det kommit mycket snö hos er i veckan. Tror nog den ligger kvar så det går att åka sparktåg vid jul. Vi har haft väldigt kallt hos oss ner mot -25 grader. Har mest varit inne. Väver på sista gardinen före jul. Måste få lite tid att julgreja också.
Ha en fortsatt fin adventstid.
Kram Birgitta

Black Iris sa...

Det härligaste inlägget jag läst på jättelänge.......... Mormor kan du be morfar sätta ihop sparkarna....... Så himmelens underbart att det fortfarande åks spark..
Jag hade under min uppväxt en spark som det stod mitt namn på och den hade jag till skolan där jag kedjade fast den vid cykelstället..
Jag kan inte i ord beskriva vad jag längtar efter att få åka spark igen..
Kram till er alla sparkande :)
Maidi

Äppelblom sa...

Härligt att åka spark. Jag har 2 st i källaren - kanske dags att plocka upp den ena.
Ha det gott och jag önskar dig en god julhelg!
Kram