lördag 29 december 2012

Tyst i huset

 
Hej,hej!
 
Hoppas din jul och mellandagarna varit bra. Vi har haft en fin jul tillsammans med hela familjen.
Vi har varit förhållandevis många, men det har fungerat jättebra. Barnen har varit glada och förväntansfulla och vi vuxna har fixat runt lite och ibland bara slappat och umgåtts, det är ju så det ska vara.
 
 Snart är det dags för ett nytt år, får se vad det innehåller. Ett helt blankt ark är det att börja med, men det fylls nog på ganska så snart.
Jag hoppas på ett fint år med många positiva saker. Vi ser fram mot att få hälsa en ny liten krabat välkommen i familjen i början av april, men innan dess ska vi fira en 90-åring i mars.
Det kommer säkert att bli ett givande och innehållsrikt år. 
 
Här kommer en hel radda med bilder från vår helg. Håll till goda.
 

 
 
 Jag! hade räknat ut att barnen skulle hjälpa till att klä vår "fina" gran
när de kom i lördags.Men de tyckte det var roligare att leka,
så det blev Molly 1 1/2 år som hjälpte till att pynta granen,
och det gjorde hon med bravur, och fint blev det,
 iaf i hennes höjd, så fick det bli.
 
 På kvällen ville barnen göra en snölykta, "nej det går inte,
det är 6 gr kallt"sa jag. Jodå det ordnar vi sa sonen,
fyllde en hink med snö, gick in och kramade snöbollar
som sedan byggdes upp och lite vatten hälldes på så bollarna tog fast. 
En riktigt fin snölykta blev det, och tji fick jag.
 
 Så blev resultatet
 
 Så här har det sett ut mycket i helgen, en sjuk Molly som sitter i farfars knä och läser en bok.
Stackars Molly ( och föräldrarna) hon var sååå sjuk hela helgen.
 
 Vilken tur de hade barnen, det var sparkföre på julaftonen så de kunde åka en hel del spark.
Många barn och många sparkar.
 
 Till sist lyckades de få ihop till ett "tåg",
 men chauffören tyckte att det hade blivit lite för tungt sedan förra gången.
Kanske beroende av att barnen är två år äldre nu...
 
 Finns det något paket till mig???
Alla var nog lika nyfikna, tror jag.
 
 Vad är nu detta??
Kan det vara Kalle Anka time kanske.
 
 Mina fina föräldrar som orkade vara med största delen av julaftonen.
 
 Åter en tur med sparkarna och vem träffar vi på då? om inte själva tomten.
Han väntade på transport, barnen erbjöd honom skjuts på sparken,
 men han trodde det skulle gå för fort då så han tackade nej.
 
 Juldagsmorgonen var det dags att fira en sjuåring.
 
Tågtårta skulle det vara och med fyrverkeri.
 
 
Här har varit mycket firande, kalasande och mysigt,
 men nu är allt över vardagen återvänder s.s.
Gubben min och jag längtar ut för att ta en promenad,
 men det är ju livsfarligt här hos oss
Efter snö och kyla är det milt och regn, alltså isgata, osandat.
Vi sladdrade oss runt ett par kvarter
och kom hem med hela ben och armar som tur var.
Men oj så lätt att få en fraktur nu.
 
önskar dig en skön lördagskväll
Birgit
 
 
 

 

9 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Fin helg du haft med nära och kära. Det är så julen ska vara.
Här är det också halt men ett kvarter bort är det värme i gatorna. Det har sina fördelar att bo centralt.
Ha ett gott slut på året och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
Kram Viola

Skaparglädje sa...

En härligt innehållsrik julhelg med nära och kära. Så fint ni haft det tillsammans. Härligt med all snön också för barnens skull.
Stackars lilltjejen som har varit sjuk.
Jag vill önska dig och din man ett Gott Nytt År.

Birgitta sa...

Roligt med huset fullt av barn och barnbarn. Synd om lilla Molly som var sjuk, men hoppas hon är frisk igen nu. Vi har också haft en fin vit jul fast hos oss har det varit väldigt lugnt. Hade bara en av sönerna hemma i helgen och när de är vuxna blir det inte så stökigt. Nyårshelgen blir lugn.
Vi fick snö i natt, men nu regnar det ute, så det är väldigt halt ute. Broddar har kommit på stövlarna för jag är rädd för halkan. Min julledighet är över nu och jag har dragit på ny varp i vävstolen.
Ha det så gott nu och jag önskar dej och de dina ett riktigt GOTT NYTT ÅR.
Kram Birgitta

Monica sa...

Vilka härliga, varma bilder från er jul med fyra generationer! Och så mycket snö ni har! Här är all snö borta och vi har 5-6 plusgrader, så här är inte alls halt och det är skönt, för jag är också rädd att halka.
Ett gott slut och ett Gott Nytt År önskar jag dig och hela din familj!
Kram, Monica

Felix sa...

Härligt med släkten samlad i jul! Så har det varit här också.

Vi firade min pappas 90-årsdag i våras. En aktningsvärd ålder väl värd att fira!

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
Elisabet

Black Iris sa...

Ojoj, så mycket mysiga bilder på familjen.. Vad tråkigt att all er fina snö töade bort. Det finns väl inget värre än halkan som uppstår..

Kram Maidi

Äppelblom sa...

God fortsättning önskar jag dig!
Varm kram

Äppelblom sa...

Hej - det är bara jag igen!
Hoppas det är bra med dig.
Kram

Christina sa...

Förstår att du ser framemot april!Önskar dej ett gott 2013!/Lila-Christina