fredag 21 december 2012

GOD JUL


Hej där ute!
Hoppas ni har hittat julstämningen. 
Hos oss infinner den snart sig. Barn och barnbarn börjar droppa in i morgon, och så faller det fin julesnö utanför fönstret, inga mängder med alldeles lagom.
Julskinkan ska ordnas och då blir det ju riktig "juldoft", förutom hyacinterna förstås, de är jul för mig.

Snö har vi fått i lagom dos, det går att åka pulka, åka spark och leka i snön, bygga snögrottor i snöhögarna som traktorerna lagt upp, perfekt för den yngre generationen. Det är ju de små som man gläds åt att se när de har roligt och ögonen tindrar, då blir man varm i hjärtat.
Att få vara tillsammans, en stor familj, med fyra generationer och fira jul, det är en förmån tycker jag, gammal och ung träffas och umgås, för barnen är gammelmormor och gammelmorfar en självklarhet att de ska finnas med i gemenskapen annars fattas det någon.




 För ett par veckor sedan var sonen hemma med barnen, 
snön hade redan kommit då och ganska stora snöhögar fanns.
Lillasyster hade svårt att ta sig upp för den branta högen, 
men storebror var snabb att ge en, eller två hjälpande händer.

 Sparkarna som Morfar/farfar fick direktiv om att sätta ihop, kom till användning.
Riktigt bra sparkföre var det

 Lite kvällssysselsättning har jag haft sista tiden.
Riktigt roligt att sticka , får se om någon vill ha ett par.

Vi var hos föräldrarna på deras trygghetsboende och åt julbord, för några dagar sedan. 
Där var det fint uppdukat och dekorerat med en 
gammal luciakrona (mobilbild ) som var klädd med lingonris. 
Och mycket god mat som de boende där gemensamt hade ordnat 
tillsammans med sin trevliga värdinna som arbetar där.
Det blev lite försmak av julen, god mat och så julsånger 
som gubben min stod för.


Detta blev lite blandad kompott.
 men jag önskar 
er alla en riktigt

SKÖN och GOD JUL

Birgit

3 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Jag vill bara önska dig och din härliga familj en riktigt GOD JUL!
//Anne-Lie

Birgitta sa...

Jag vill också önska dej en riktigt GOD JUL.
Hos oss blir det lugnt firande, inga barnbarn, bara yngste sonen kommer hem några dagar.
Ha det nu riktigt trevligt.
Kram Birgitta

Monica sa...

Som vanligt fina bilder från dig och ett stort plus för din underbara header!
Fyra generationer, det måste vara underbart!
Här försvann all snö för ett par dagar sen, men nu har det kommit lite, lite, så att det är lättare att få den rätta julstämningen!

Jag ber att få önska dig och de dina en riktigt God Jul!
Kram, Monica