fredag 23 maj 2014

Cykeltur

Gokväll!

Nu har sommaren verkligen anlänt till oss. Varma sköna dagar har vi haft. Som man längtar till dessa fina dagar när det är grått, trist och kallt och så när värmen kommer och det är riktigt varmt några dagar, tycker man/jag att det är varmt. Hur ska jag ha det ? Aldrig riktigt nöjd. Jo, jag är glad för var dag och försöker njuta av dagen, hur den än är.

I onsdags var det dags för vår cykeltur som hade blivit inställd ett par gånger pga dåligt väder.
Den här dagen var perfekt, sol, lite vind och ett glatt humör, perfekt.
Vi lastade våra cyklar på släpkärran och åkte till Horn för att starta vår tur där.


Kyrkan i Horn, 
spiran på kyrkan är av trä, men klädd med plåt, har jag lärt mig.

Nu är vi på väg. Turen måste ju dokumenteras också. Det är gubben min noga med.
Visst är det trevligt att sedan i vinter titta på vad vi sysslat med under sommaren.

Vi passerade ett museum med massor av gubbar på tomten, bl.a. herr Kronblom.

Så vackert och njutbart att färdas fram på cykel, 
man hinner se mycket och känna alla dofter.

När vi kommit upp för backen hade vi en hel hoper med åskådare.
De undrade nog vad vi var för några  som stannade och pratade med dem.

När vi fortsatte följde kossorna med så långt de kunde.

Naturen ändrar karaktär, mera skog och berg.

 ...och uppförsbacke igen.

 En koll på kartan, så vi tar av på rätt väg. Det fanns gott om småvägar.

 Vi närmar oss en liten sjö, där fanns tre svanar som flög iväg när vi kom.

Vid sjön hittade vi en bra plats att sitta och äta lunch och fika.

 Vägen vi fortsatte åka på var långa sträckor kantad med ginst? tror jag.

Efter att trampat på en bra stund kom vi fram till ytterligare en sjö.

Nu har vi cyklat drygt två mil, har ca tre km kvar till bilen.
Så här på ängen blir det fikapaus igen.

 Mandelblom. 
Bra fotograf, eller hur, som får med sin egen skugga, hm.

Smörblomma.

Så var vi snart i mål, 2,5 mil och fyra timmar. 
Ingen tävlingsrunda precis, men för oss en alldeles lagom fin runda.




4 kommentarer:

Monica sa...

2,5 mil! Jag är full av beundran! Och lite avundsjuk på dig, som kan cykla. På grund av min yrsel, så vågar jag inte längre det. Har faktiskt funderat på att köpa en trehjulig cykel...

Den gula busken känner jag väl igen, sådana har vi här också. Jag brukar kalla dem vild-ginst. Det lokala namnet här är har-ris!

Och visst är det roligt, att titta tillbaka på alla bilder man har tagit på vad man sysslat med!
Ha en riktigt fin helg!
Kram, Monica

Birgitta sa...

Vad duktiga ni är tur med vädret och så vackert det är nu. Vi har fått ca 10 mm regn inatt och idag. Åskan har mullrat på avstånd. Jag har latat mej. Ha det gott. Kram Birgitta

Gunnel sa...

Det var en härlig cykeltur ni var ute på. Så skönt att inte bara sitta i bilen när man ska åka nånstans. Det är viktigt att få med allt på foto, så man kan sitta och njuta av allt man gjort sen till vintern när det blir kallt och eländigt igen. Kram

Polargrevinnan sa...

Oj, vad jag blev sugen på en cykeltur. Men jag gav bort min cykel
då jag cyklat omkull. Min balans är inte vad den varit så cykeln fick glädja ett barnbarn.
Det var något visst med en cykeltur.
Man kom så nära naturen och alla dofter. Detta gör man även vid en promenad men man hinner inte så långt. 2,5 mil - det var bra gjort.
Ha det bra.
Kram Viola