tisdag 31 augusti 2010

Ändrade planer

I dag hade jag planerat att städa och putsa fönster, men städlusten infann sej inte på morronen. Ute var det en fin höstdag, solen lyste och det var skönt ute, vem vill vara inne och städa då?

Jag lyfte telefonluren och ringde mina föräldrar, som jag brukar göra på morronen, i dag undrade jag om pappa hade ork och lust att följa med till skogen och plocka lingon. Visst, han nappade på det direkt.

Vi åkte till vårt lingonställe, och det fanns bär där, även kantareller hittade vi.
Vi plocka var sin hink med lingon på förmiddagen, duktigt av oss tycker jag.

Städningen då? ja den finns ju kvar, tyvärr, det kommer ju flera dagar så det blir nog gjort det också tror jag.


I lingonskogen, här fanns det gott om bär.
Pappa kryper på alla fyra och plockar.

Den röda hinken är snart full,
dags att åka hem och rensa bären

Fem kilo rensade bär,
kokta och klara för frysen.


Så blev min dag, en skön dag ute i skogen och några "byttor" med lingonsylt som resultat.

Fint att man kan ändra sin planering ibland.


Kram Birgit




14 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Bra jobbat!

Anonym sa...

Åh vad härligt det ser ut. Gott att ha det i frysen när det blir vinter.
Kram Anita

Monica sa...

Ja, lingonen varar längre än vad städningen hade gjort!
Bra jobbat!
Kram, Monica

Birgitta sa...

Vad duktig du varit. Hemkokt lingonsylt är bara så gott. Här har jag inte fått hem lingonen från skogen än och det dröjer nog några dagar till. Jag orkar inte gå i skogen och plocka bär längre. Bättre att kunna få ägna sej åt vävningen. Fast jag får ju ta hand om lingonen sedan.
Ha det gott.
Kram Birgitta

UllaMona sa...

Man känner sig så "rik" när man har bär i frysen tycker jag...här uppe är inte lingonen riktigt mogna ännu...vi brukar plocka så att vi täcker årsbehovet.
I år har det även varit gott om hjortron och det tackar jag för..

Kram

Monica sa...

Birgit vad du är duktig....skönt för din far att komma ut i skogen en vacker höstdag. Sedan all hemgjord lingonsylt....de går inte av för "hackor"
Var rädd om dig och ha det så bra.
Kram

Ulla sa...

Det var förståndigt gjort. Vänta med städningen till nästa vecka och slå två flugor i en smäll (eller dammråttor). Förutom att lingon är gott så är det vackert också.

pastorsfrun sa...

Oh, äntligen kan jag kommentera!!!
Vad fint du har gjort det. Jättefint!
KRAMAR MIa

Märta sa...

O vad härligt med lingon, äkta lingonsylt som inte är utblandad med annat.
Duktigt jobbat av er båda!
Hoppas att ni får en fantastisk kväll i morgon lördag!
Kram! Märta

UllaMona sa...

Ååååååå vilken fin header du har...höstkänsla
Kram och trevlig Helg!

Monica sa...

Det är bara jag som tittar in....ho,ho....ingen hemma? Vill bara önska dig en trevlig Helg.
Kram från mig.

Ulla sa...

Fin höstbanner! Trevlig helg!

Märta sa...

Vilken fin header du har nu!
Jag hoppas att kvällen var fantastisk! (hade gärna varit där också)
Ha en skön söndag!
Märta

hugan sa...

Sannerligen skönt att kunna göra det man verkligen känner för! Den där städningen finns alltid kvar. Duktigt plockat där i skogen!!

Kramar