söndag 22 augusti 2010

Fyrspann

Vilken upplevelse att få åka fyrspann till och från kyrkan på sitt bröllop.
Det var inte jag som gjorde det, vi åkte i pappas fina "bagge" och det var stiligt nog för oss, för 39 år sedan.

Mina föräldrar, fick åka i en hästkärra, tror jag, som drogs av ungdomarna i byn, från mammas hem där bröllopsfesten var, till deras hem någon km. bort. Vem ställer upp och gör något sådant i dag??

I går var vi och tittade på ett par som gifte sej. Det var fantastiskt fint, tårna trillade utför kinden på oss båda. Hon är handikappad och går med kryckor i bland, eller åker rullstol.
Vilken fantastisk syn, han bar henne in i kyrkan och sedan ut igen.

Att sedan få åka fyrspann sju km till festen, utan att en enda regndroppe föll, tycker jag är helt otroligt.
Jag hoppas de får en fin framtid tillsammans.
Tänk att ha goda vänner som har och kan köra ett sådant ekipage.



"Gubbarna" som håller hästarna
tävlar i fyrspann och var behjälpliga, bland allt folket.


Stiligt ekipage


Så bär det i väg
Kusken är dagen till ära klädd med stormhatt.



En fin upplevelse som läggs in i minnets arkiv
för att kunna plockas fram senare,
titta på bilderna och samtidigt kunna känna doften av höstluft och hästar.




Kram Birgit

9 kommentarer:

Monica sa...

Så jättefint att brudgummen bar sin brud in och ut ur kyrkan! Jag blev riktigt rörd när jag läste det!
Och det måste kännas underbart att börja sitt äktenskap med en lugn, skön resa bakom ett stiligt fyrspann!
Ha en fortsatt skön söndag!
Kram, Monica

Felix sa...

Oh, så stiligt! Vi åkte i en betydligt mindre vagn bakom en liten ponny när vi gifte oss. Men det var en glad överraskning som vi inte visste om i förväg.

Jag har inte hunnit läsa bloggar ordentligt på ett tag. Ni ser ut att ha varit ute på vift åt flera olika håll. Många fina bilder!

Sensommarhälsningar
Elisabet

Monica sa...

Tack för receptet! Då gör vi troligen "lika" men jag "höftar" liiite.
Birgit när jag läste ditt vackra inlägg om brudparet.....rann tårarna på min kind....tänk så ödmjukt/fint att få bära in sin brud. Underbara bilder på fyrspannet med de vacket uppklädda herrarna. Tack från mitt innersta.
Kram och var rädd om dig!

Birgitta sa...

Hej! Vilket härligt bröllop och säkert gripande med brudgummen som bar sin brud. Stiligt fyrspann.
Kram Birgitta

Black Iris sa...

Oj vilket underbart bröllop.

Maidi

Märta sa...

Vilket fint bröllop du har fått se! Bären varandras bördor men tänk han bär henne vilken fin handling!
Vad fint du behandlar dina kort! Borde nog försöka lära mig lite mer om olika bildbehandlingsprogram.
Kram! Märta

UllaMona sa...

Fint bröllop...måste vara en alldeles unik upplevelse att åka efter fyrspann.

Jag har åkt sexspann efter draghundar och det var också en alldeles särskild upplevelse.

Kram

Anonym sa...

Vilket ståtligt ekipage, kul att få vara med på ett sådant bröllop.
Kram Anita

Birgitta sa...

Här regnar det igen, så då är det skönt att få vara inomhus och jobba. I morron ska det upp ny varp. Så du ser att jag håller farten.
Nu väntar John Blund med sitt sömnpulver på mej.
Kram Birgitta