torsdag 10 februari 2011

Snö, snö

Jag har i min enfald trott att våren inte var så långt borta. Det kanske beror på den längtan efter vår som föds inom mej när snön börjar smälta, solen värmer så skönt i ansiktet och snödropparna börjar titta upp längs husväggen. Visst fanns det snö kvar, men södersluttningarna vittnade om att det finns en vår som väntar på att få göra sej gällande.
Men det är ju bara februari och det är ju en vintermånad, så då är ju allt som det ska, kanske.


I dag har det blåst och snöat, som det väl har gjort på många platser i vårt avlånga land.
De bara vägarna har åter blivit snöiga och hala. Snöskyffeln har kommit till användning igen så även snöslungan.
Snön håller fortfarande på att dala ner, egentligen är det ganska fint....


I går var det iaf. strålande sol, men blåste lite snålt. Det blev några bilder från den korta promenad jag gick.



Ett av mina favoritställen att gå till är"vackra vägen".
Där finns så många gärdesgårdar, enebackar
och promenadvänlig natur.

Lite snö på sina ställen


Stenrösen, hasselbuskar och björkar
jag fick nästan lust att leta efter blåsippor,
men vet ju att det är för tidigt.



Kossorna är ute och solar sej


Snödropparna i går, onsdag


Samma blommor i dag, torsdag.



Kram Birgit



5 kommentarer:

Ulla sa...

Vi får nog lära av snödropparnas tålamod.Här har det vräkt ner hela dagen och ser ut som ett julkort ute men nu vill jag också ha vår.

UllaMona sa...

Här har det verkligen varit vinter idag, snön har vräkt ner och det har blåst nåt alldeles förfärligt.

Nu känner jag mig redo för jobb igen och det känns skönt.

Kram

Monica sa...

Fantastiskt så långt dina snödroppar har kommit! Mina visar vitt i toppen men har inte böjt på sina "huvuden"!
Trist att ni har fått snö igen! Det har vi inte här i söder - än!!!
Vi får hoppas på det bästa!
Ha det så bra, kram, Monica

Black Iris sa...

Ja, jösses vad det har blåst ett par dagar nu. Snöyra har det också varit men det är inte mycket som lägger sig.
Här hos oss är det minsann inte mycket vårtecken att tala om.

Kram Maidi

Birgitta sa...

Hej! Vad lite snö du har hos dej.
Här är vi helt enkelt insnöade just nu. Har kommit minst 25 cm efter det jag tog korten som är på min blogg. väntar på att någon ska vara snäll och ploga vägen så vi kommer ut, men det är ingen panik.
Snöade igår natt och hela dagen igår och inatt. I em har vi haft solsken. Nu går vi mot kallare väder och lär få ha kvar snön länge till.
Vilken tur att jag har mina vävstolar inomhus och inte behöver frysa. Material har jag också hemma. Men har varit lite trött ett par dagar nu och tagit det lugnt.
Nu hoppas jag att du får en trevlig helg.
Kram Birgitta