torsdag 17 maj 2012

Hyresgäster och "dum katt"


Hej, hur är din helg?
Vår helg här är lugn, lite allmänt pyssel som tillhör hemmet.
Egentligen hade vi planerat en cykeltur med våra vänner i dag, men vädret har inte varit så inbjudande till att ge sig ut och cykla. Lite regn, kallt och blåst, har det varit.  Så efter lite studerande av väderkartor, bestämde vi oss för att vänta till söndag. Vi hoppas på bättre väder då.
Annars så fortsätter våren eller försommaren, att göra framsteg. Trots det svala vädret så blommar alla fruktträd nu, gräset, maskrosorna och ogräset! växer och jag trivs med tillvaron.


 Äppelblom, det här är ett Orania.

 Päronträd som jag inte vet namnet på, ett gammalt träd som brukar ge massor av frukt.
Stora grön, röda päron.

 Syrenerna har börjat blomma den här veckan.

 Herr och fru skata har börjat bygga sitt hem i grannens pilträd.
Jag vet inte om de har fått tillstånd att bygga, men bygger gör de.

 Lite funderande och tänkande går kanske åt.

 På väg att hämta mera byggnadsmaterial

 Det verkar bli ett stabilt hem.

 Hoppsan, en del material hamnar visst på marken.
Det är ganska så intressant att sitta och titta på när skatorna bygger sitt bo.
De har hållit på några dagar nu.
De är duktiga på att navigera med sina stora pinnar de har i näbben och få in dem bland alla trädgrenar
och sedan passa in dem i boet. Fascinerande.

Stackars "dum katt".
jag saknade honom nu en natt. Han brukar alltid ligga hos mej stundvis på natten.
men nu var klockan 01 och ingen katt.
Vi började fundera på var han kunde vara, och jag letade i huset,
ingen katt. Gubben min hade kört in bilen i garaget på kvällen,
visst, Taggen hade smitit in i garaget utan att gubben märkte något.
Det var en glad katt som följde med in till sängvärmen och lite tröst och kel.

Birgit

3 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Riktigt ruskväder hos mig också idag, tycker inte om att det ska vara så kallt och blåsigt.
Härlig tid vi har när allt slår ut i naturen, jag blir lika förundrad varje år att allt kan bli så fint.
Ha en fortsatt skön helg!
Kram!

Felix sa...

Fördelen med svalt vårväder är att det blommar under längre tid. Här har häggen precis slagit ut, så jag hoppas att syrenerna dröjer ett tag till... Det är nu man borde vara ledig (som skomakaren som stängde mellan hägg och syren). Jag har ledigt första veckan i juni, så då kanske det kan bli lite gjort i trädgården. :-)

Stackars Taggen som blev instängd. Tiger kommer inte in så långa stunder på sommarhalvåret, så jag får klara mig utan benvärmaren...

Vårhälsningar
Elisabet

Monica sa...

Birgit, tassar in och säger hej. Ser/läser att du har det bra! Vi är nu hemma i vår borg och tänk så lycklig jag blev över att maskrosorna växer i gräsmattan....regnet som smattrar mot fönsterna( de behöver putsas)
Nu ska du ha det så bra och var rädd om dig!
kram och vink från mig.