söndag 13 maj 2012

Mandelblom, Kattfot och....

Rönnerdal han skuttar med ett skratt ur sin säng..... så börjar visan som innehåller flera namn på blommor jag har hittat i helgen. 
Om jag skuttar med ett skratt ur sängen vet jag inte, men jag är tacksam att jag kan gå ur sängen på morgonen och att jag klarar mig galant själv ( än så länge ) och dagarna flyter på och man kan göra det man vill. 
En fin helg har vi åter haft gubben min och jag.Yngsta dottern med familj, även de från Örebro, har varit hemma på besök.
Dagarna går fort när barnen är hemma. 
Den här lördagen var det " Kise marken"som skulle besökas, den är vartannat år. Räcker för min del, då jag inte är så glad åt att gå och knuffas bland folk för att komma framåt eller ev. lyckas se vad knallarna har att erbjuda....
Dagen bjöd inte precis på värme och solsken utan det var lite blött av och till.

Senare på eftermiddagen blev vädret bättre, så vi tog oss en tur, igen, till naturreservatet, Idhult.
Maria längtade dit, det var så länge sedan hon var där.
Vi hade tur, på vägen dit, regnade det småspik, men väl framme tittade solen fram en stund och vi kunde gå där och njuta av fin utsikt och lukta på blommorna precis som tjuren Ferdinand. Om det är någon som ser när jag fotar blommorna tror de säkert att jag ligger där och luktar på dom *fniss*

 Kattfot, som är utrotningshotad, sägs det, finns där mina föräldrar bor. 
De blommar så fint på en bergslänt.
När jag var barn fanns det även rosa blommor, men här var det bara vita.

 Nu är vi framme vid Idhult, som ligger högt.

 Gullvivor och sten är det gott om.

 På promenad bland blommorna

 Inte mors dag än, men Liljekonvaljen har knoppar.

 Mandelblom

 Adam och Eva, vi frågade Seth vem som är vem.
 Han tycker som jag, att de röda är Eva och de vita Adam.
Vet inte om det stämmer...

 Är man sex år måste man ju testa och hoppa, och långt ska det ju helst bli också.

"Se upp nu hoppar jag"

Det kom en husbil med ett par pensionärer och parkerade för natten.
De hade valt en vacker plats att stanna upp vid för att njuta av kvällssolen.
Säkert fick de höra göken i morse vid soluppgången också.


Birgit





7 kommentarer:

Pastorsfrun sa...

Vad fina bilderna blev!!!
Tack för en Lovely helg!! Kram

Skaparglädje sa...

Det är en fantastisk tid nu.

Myran sa...

Vad roligt att få se hur kattfot ser ut. Tror aldrig jag sett någon i verkligheten. Gullvivor är annars bland det sötaste jag vet.
Kram!

Polargrevinnan sa...

Knoppar på konvaljerna - stoppa tiden, jag hinner inte med.
Det är något visst med blommorna i naturen.
Ha det bra.
Kram Viola

Christina sa...

Härligt med vilda blommor! Kattfoten var det längesen jag såg och gullvivan ännu längre sen!/Lila-Christina

Black Iris sa...

Nu, när du säger det så är det såå länge sen jag såg kattfoten.. Jag kommer också ihåg att de var rosa..

Kram Maidi

Äppelblom sa...

Så fina bilder du visar. Kattfot har jag aldrig sett.
Har ni hört göken redan? Då finns det något att längta efter!
Ha en fin helg och kram från mig!