onsdag 6 februari 2013

Blandad kompott

 
 
Hejsan!
 
Här har varit stiltje på bloggfronten ett tag, även på fotograferandet. Fast mina /våra dagar har inte bestått av stillestånd, det händer lite varje dag.
 
Gubben min har fixar till vår hall, när han börjar ett projekt så håller han på tills allt är klart. Så nu har vi en ljus fin gammal/ny hall. Tänk vad lite färg och nytt golv kan göra att allt känns nytt.
 
Förra veckan gick i sjukdomens tecken, inte jag, utan föräldrarna, stackars dom..
magsjuka, diabetiker och "lite" äldre går inte så bra ihop, men allt har ordnat sig och de är på benen och hämtar krafterna igen.
För första gången på 40 år ( farsgubben har varit diabetiker så länge) fick vi kalla på hjälp för att få upp blodsockret. Med lite bävan ringde jag sjukvårdsupplysningen, har inte så bra erfarenhet därifrån tidigare, men den här kvällen fungerade allt perfekt, vänligt bemötande och smidighet.
Hjälp anlände och så blev det en tur med ambulans till stora sjukhuset. Lördagkväll, avlöningsdag = inte kul på akuten. Vi blev förberedda på att få vänta, och det fick vi. Farsgubben fick ju iaf. ligga, jag satt på en pinnstol hela natten tills doktorn sa att nu får ni åka hem, skönt. Hur tar man sig hem fem och en halv mil tidig söndagsmorron? Ingen hjälp där inte, landstinget ska spara, bara att ringa gubben hemma, "nu får du komma och hämta oss".
Hem kom vi lyckligt och väl s.s. men trötta.
Ser jag i backspegeln så tycker jag vi har en bra mycket sjukvård, trots lite stånk och protester från min sida.
Nåväl, nu är detta historia och vi får blicka framåt och hoppas på att vi får vara friska.
 
 
Vädret här vet visst inte om det ska fortsätta vara vinter eller bli vår, ena dagen sol och tö, nästa kallt och snö. Men februari är ju snömånaden har jag fått lära mig, så det är bara att vänta, våren kommer, det är jag säker på.
 
 
 Ån jag passerar när jag går till föräldrarna.
 Det är alltid vackert där, vilken årstid det än är.
Härligt att se alla skiftningar i naturen.
 
 Trots vår kuperade bygd, så finns det även lite vida vidder.
 
 Fåglarna har börjat att sjunga för fullt nu, det är så härligt att höra dem,
en antydan om att våren är på väg.
 
En liten stackars snödroppe har hittat upp genom stenarna
 vi lade mot husgrunden förra sommaren.
 
Den här välgödda fågeln har fått ett nytt hem hos oss.
Den stod länge i secondhandbutiken som vi är i ibland,
jag tog på den varje gång jag var där, blev lite förälskad i den.
25 kr och den blev min.
Nu står den på byrån i vår nyrenoverade hall och håller koll på läget.
Varför köper man en sådan, det undrar jag också...
 
 
Ha det gott
Birgit


7 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Roligt att fräscha upp lite i sitt "gamla" hem
Jag var så glad i början av veckan att det var barmark ute, men, men nu har det snöat i ett par dagar och det är vitt ute igen.
Kram!

Monica sa...

Visst är det roligt att fräscha upp lite hemma! Vi fixade ju till vår hall för snart ett år sedan och det gjorde verkligen skillnad!
Kan du inte visa lite före-och-efter-bilder, det är så kul att se?
Jag tycker att den lila fågeln är söt! Och för 25 kr kan man väl få köpa något, som bara är "til lyst"?
Hoppas att dina föräldrar mår bra nu!
Kram, Monica

Carina sa...

Jaa du, nog är det väl konstigt ändå, man tror nästan att våren är lite i antågande och så kommer det ett bakslag! Men så är det ju, ävne i verkliga livet, så varför bli förvånad?
Måste bara få säga attt du fått fatt i en vacker bild till bloggsidan, riktigt härlig "vinterjacka"!
Ha det gott.
Kram

Birgitta sa...

Vad roligt att du fått en nygammal hall fint i ordning. Här finns en hall som också behöver målas och fixas till. Vet inte när det blir gjort. Vi har fått massor med snö igen, så nu syns inte de hala fläckarna. Fotot över vidderna är det över Harg? Tycker mej känna igen det. Kan man inte åka taxi hem från sjukhuset längre? Kanske en dum fråga, för det finns ju inte taxi att få tag i. Det är nerlagt hos oss. Så man är väldigt beroende av att ha bil.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Polargrevinnan sa...

Att sitta på akuten är påfrestande,
väntan kan bli lång. Många klagar men personal gör ju allt de kan för att
alla ska få hjälp.
En av mina söner fick diabetes när han var 2 år. Det blev några akut-vändor under årens lopp.
Det var väl en färgglad pippi du köpte. Jag brukar gå på Röda Korsets Kupa och det händer att jag fastnar för någon pryl som sen blir undanstoppad i något skåp.
I dag har det snöat hela dagen. Det är riktigt fint ute när allt det grådaskiga fått ett nytt täcke.
Ha det bra.
Kram Viola

Äppelblom sa...

Här hos oss skulle det också behöva fixas till, men all tid för snickeri läggs ned i torpet just nu.
Så överraskad jag blev när jag fick se din lilla fågel. Jag har köpt 2 likadana på loppis, men de har blivit inställda i ett skåp så länge. Jag vet inte heller varför jag köpte dem, men de var ju så söta.
Trevlig helg önskar jag dig!
Kram

Märta sa...

Härligt med lite renoveringar, vi behöver ta itu med lite sånt också. Jobbigt när det pågår men så fint när det är färdigt!
Gott att dina föräldrar är pigga igen! Jobbig sjuka den där kräksjukan. Kan ta hårt på de lite äldre och de små, ja den är svår för de flesta.
Hoppas att ni nu får vara friska!
Ska nu åka och hjälpa en familj från Burma som tillhör vår församling. De behöver hjälp med att få lite skräp till tippen.
Kram! Märta