söndag 10 februari 2013

Promenad

 
 
Har du haft en skön helg?
Det får jag säga att jag/vi haft. Det fanns inget inskrivet i agendan, kändes riktigt lyxigt. Det är inte ofta det är så.
 
Det blev en riktigt skön dag. Vi tog en skogspromenad, gubben min "stövlade" iväg genom skogen där ingen gått tidigare, nu i snön, jag tog en lite enklare runda där det var mera lättgånget.
 
Jag som har gnällt så mycket över vintern och längtar efter våren, tänkte om lite i går, när jag gick i skogen.
Man måste ju leva i nuet och ta vara på det som är. Trots att solen inte syntes till, det var grått och lite snöfall så kunde jag njuta, av knarret under skorna, tystnaden och fågelsången.
 
Här kommer massor av bilder från promenaden
 
 
 Börjar med backen upp mot förskolan där två av våra barn gick för många år sedan.
Vårt hus ligger till vänster om det röda.
 
 Inte många som gått före mig här.
Härligt knarr under skorna...
 
 Har man tid och tittar sig omkring kan man/jag upptäcka
mycket vackert, i mina ögon iaf.
Här ser det ut som någon spritsat grädde på grenen,
 med min fantasi blir det så.
 
 Skogsväg i kanten av en mosse.
 
 Lite snö på en liten gren,
 
 En "garnerad" grangren.
 
 Den här kompisen har jag stött på flera gånger
vid den här björken.
 
 Backe ner och backe upp igen.
 
 Sedan tog jag vägen ut mot Harg för att möta gubben min,
han kommer långt där borta, som en lite prick.
 
 Hemma på "mammas gata" igen
 
 Baksidan av vårt hus
 
 Så var det dags igen att få undan lite snö,
skönt att ha bra hjälpmedel när det blir mycket snö eller blöt sådan vara.
 
 
Så var vi hemma igen efter en skön tur i både skogen och på vägen.
Rödblommiga om kinderna, varma och en skön känsla i kroppen
vad mer kan man önska? kanske en kopp kaffe....
 
 
......och på köksbordet står en bukett med gula tulpaner
och sprider glädje. (älskar tulpaner)
 
 
 
Ha en bra vecka
Birgit

8 kommentarer:

Carina sa...

Haha, du gör som jag.....jag har gnällt och gnällt och gnällt över den här stackars vintern som kom och gick och kom igen :(
Nu ikväll när jag gick ut för att se efter vad herrn i huset höll på med, så SÅG jag snön, hur vackert det är med den, vit, orörd...fast för den skull behöver man ju inte gilla den just nu, men acceptera den och göra det bästa möjliga av situationen....så jag SÅG snön och GILLADE den LITE.
Ha en skön vecka.
Kram

Skaparglädje sa...

Men visst är det skönt att promenera i det vackra vinterlandskapet. Jag längtar också till våren men njuter ändå av vintern.
Önskar dig en bra vecka.
Kram!

Birgitta sa...

Nu har jag promenerat med dej till mina barns förskola och på vägen mot Harg. Det är länge sedan barna gick i förskolan där. Din äldsta och mina yngsta samtidigt.
Här har vi det kallt och halt. Snö har vi så det räcker. Nu har det varit fullt pådrag i Värmlandsskogarna och massor med folk och mycket trafik. (Rallyt).
Jag längtar iaf till våren nu. Men vi går mot ljusare tider varje dag.
Kramar till dej.

Felix sa...

Varje årstid har sin tjusning! Säga vad man vill om vintern, men den gör sig bra på bild! :-)

Och så här års kan man ju alltid njuta av tulpaner inomhus när vårlängtan slår till...

Vilken söt liten fågel som du hittade på second hand-butiken! Samma färger som duken också!

Vinterhälsningar
Elisabet

Monica sa...

Vilka fina bilder du tog på din promenad! Och det verkade ju vara en riktigt lång promenad! Var det inte halt? Ni har så mycket snö - här har vi fått lite nu i helgen, men inte mer än att gräs-stråna sticker upp...
Du har alldeles rätt, man ska ta vara på varje dag och inte bara längta efter våren!
Ha en fin, ny vecka, kram, Monica

Black Iris sa...

Vi är nog lite såna de flesta av oss.. Alla längtar så klart till våren men bara det är väder så man kan vara ute så är det riktigt skönt nu med.

Kram Maidi

Äppelblom sa...

Så fina bilder du fick under din promenad!
Må så gott och kram!

Berith sa...

Hej Birgit! Vilka fina bilder Du tar! Särskilt roligt för mig, som känner igen motiven (nästan alla iaf). Jag försöker ta en stavpromenad varje vardag (lördag och söndag är gubben med och då får stavarna stanna hemma) men jag har ingen kamera med mig.
Men Birgit, Du har väl halkskydd på Dina kängor? Om inte, så gå till Kisa Motorservice (granne med dr Zdeborskas hus)och inhandla ett par halkskydd modell Ejendals. Har haft några andra modeller tidigare, men dessa är absolut bäst. Träs på kängan, broddar under både klacken och framfoten. Fick tipset av tjejen som jobbar i Grahns butik! När vi kom till Kisa Motorservice så hade de sålt slut på sina halkskydd men vi hittade det här märket i en butik här i stan som säljer arbetskläder. Förhoppningsvis har Kisa Motorservice tagit hem flera ex!
Ha en fortsatt fin vecka! Hälsa mannen i Ditt liv.
Kram/Berith
P.S. Följer Pastorsfruns blogg. D.S.