tisdag 4 juni 2013

Hisneklint

Hejsan!
Hoppas dina sista dagar också har varit fyllda av sol, värme och glädje.
Vi har haft härliga dagar. Det känns och märks att sommaren har gjort entré.  Jag sprudlar inombords av glädje när det är så vackert och fint ute. Det är så skönt att vara ute i trädgården och dona, även att vara ute i naturen och njuta av allt vackert.

Jag har även fixat lite inne, vid symaskinen.
Det är inte ofta nu för tiden som den används. När barnen var små sydde jag en hel del. Men  nu fick jag inspiration för ett par dagar sedan. Hittade lite tygbitar i gömmorna och lyckades få tag på några mönster och satte mig vid symaskinen. Det var riktigt roligt att se de små plaggen växa fram.

 Det blev ett par tagits och två par byxor...
 
...några klänningar och ett par "skor" till den minsta tösen i familjen.
 
 
Gubben min, jag och våra goda vänner brukar ge oss ut på upptäcktsfärd ganska ofta.
Det kan vara med apostlahästarna, oftast är det nog de som gäller,
 men även cykel, eller kanot brukar vi använda.
I går var det cykel som gällde.
 
 
 
 
Som jag sagt många gånger så bor vi i en kuperad bygd.
Vi får hoppa av cyklarna och gå uppför en del av de brantaste backarna.
 

Framme vid målet, Hisneklint, heter det här utsiktsberget.
En mil var det hit. Cykel ca 9 km och gå sista km.
 
 
 Det smakade gott med fika när vi kommit fram till målet.
Där satt vi länge och bara njöt av sol och vacker utsikt.
 
 Lön för mödan....
 
 ... eller hur?
Åsunden heter sjön, ( Östergötland.)
 
 Syns inte så bra, men det är en liten ek som växer intill en stor björk.
Det ser ut som den lilla eken stöttar den stora björken.

Vi cyklade i lummig skogsvegetation, men även utmed sjön
 och intill kohagar där kossorna gick och betade.
Hagar med kor och solsken, är svensk sommar för mig. 
 
Vägrenen kantades med många fina smörblommor.
 
Hemma igen blev det grillning och fortsatt gemenskap i kvällssolen.
Missade att ta bild på det.
 
Nöjd, glad och trött efter en fin sommardag.
 
 
 

3 kommentarer:

Carina sa...

Det är sådana turer och minnen som förgyller livet:)

Monica sa...

Jag är djupt imponerad av att du orkar cykla så långt! Men jag måste medge, att utsikten var värd det...såå vackert!
Och så mysigt att avsluta med grillning i goda vänners sällskap!
Kram, Monica

Black Iris sa...

Vilken härlig utflykt ni hade med vackert väder och allt..
Jätteduktig på att sy är du också..

Kram Maidi