söndag 23 juni 2013

Söndagspromenad

När regnet hade upphört och middagen var uppäten, och disken diskad, då tog vi på oss våra kängor, gubben min och jag, och tog en riktigt skön skogspromenad, nja skön, om man bortser från alla mygg så.
Vilken lyx det är att bo så nära naturen, ta på sig bekväma kläder, och så komma ut i skogen efter bara en uppförsbacke. När vi kommit uppför backen väntar oss en brant nerförsbacke, men innan den så....

 ....kommer man in i lövskog, som en stor katedral, känns det som.
Här är vitt av vitsippor på våren.

 Blommor kantade vår väg.

 Ormbunkar finns det gott om.
 
 Prästkragar, hör ju midsommar till.
 
 Smörblommor, ogräs kanske, men de lyser så fint.

Grässtrå är också fina när man tittar lite närmare på dem.
Här går vår promenadstig genom granskog som är på uppväxt.
 
Så blir det moränmark med mycket stenar och block.
Lite halt var det på stenarna i dag efter regnet.
 
Efter att gått genom gammal tallskog
kommer vi fram till "vårt" ställe där det växer Linnéa.
Tyvärr växer det inte lika mycket Linnéor där nu. pga skogsavverkning.
 
 Men lite fanns det, söta är de och gott doftar de.
 
 Sista kilometern får vi gå på asfalt och landskapet öppnar sig.
 
På vägrenen stod det ståtliga blåklockor.
Jag trodde det skulle finnas blåklint där också, men det gjorde inte.
Får kanske vänta lite till innan den blommar här. 
 
Så var vi hemma igen efter en ca fem kilometer promenad.
 
 

7 kommentarer:

Äppelblom sa...

Så fin promenadväg du har - så härlig bild på lövskogen.
Jag har fått se solen lite i eftermiddag, men nu regnar det igen.
Nu vankas det kvällsmat här - tjockpannkaka med lingonsylt. Jag har varit lite lat med matlagningen idag för jag tycker vi har ätit hela helgen.
Må så gott och kram!

Carina sa...

Så härlig promenadväg du har....vilken lycka att få komma in i lövskogen....det är faktiskt inte mycket som slår det ljuset och den känslan....sedan de andra härliga bilderna....riktiga sommarbilder.....och även om blåklinten inte fanns där än så var det sommar ändå....
Kram

Monica sa...

Vilken vacker och omväxlande promenadväg! Och jag beundrar att du, förutom att orka cykla så långt, även orkar gå så långt! Jag får lägga mig i träning...
Kram, Monica

Birgitta sa...

Vanliga promenadslingan ser jag. Vackra blomster du fångat på bild.
Skönt att helgen varit lugn,
Kramar

Skaparglädje sa...

Håller med dig. Det är så skönt att bo på landet...nära till skogen och naturen. Höra på fågelsången och bli jagad av myggen :(

Märta sa...

O så fina blommor o växter. En av mina älsklingsblommor Linnéan har ni också hittat. Har inte hunnit åka ut till mitt ställe.
Ha nu sköna sommardagar!
Kram! Märta

Black Iris sa...

Men vilken härlig promenad ni har där.. De höga ormbunkarna tycker jag ser så trollska ut..

Kram Maidi