söndag 16 juni 2013

Utfkykter

Den här veckan har varit full av utflykter av olika slag.
Det är roligt när det händer saker och man får se och uppleva olika miljöer. Men nu ska det bli skönt att bara vara hemma och pyssla lite efter ork och behag.
Veckan började ju med en skogsvandring. I Onsdags var det dags för nästa utmaning, fast egentligen är det något vi tänkt på i flera år men aldrig kommit till skott med.
Vi cyklade på Visingsö. En riktigt fin och solig dag fick vi.
Vi packade och for i väg de dryga 10 milen till Gränna på morgonen, och fick åka med Ebba Brahe över till Visingsö.
 Lugn sjö, blå himmel och solsken, det är bara att njuta.
 
 Väl framme på ön hyrde vi varsin cykel.
 
 Sedan bar det iväg genom eklandskap...
 
... och slättmark, mot södra änden av ön.
 
Vi gick in i ett par kyrkor och tittade på deras vackra utsmyckning.
Här har vi tagit oss upp på tornet av Kumlaby kyrka.
Det var ett äventyr, smal brant stentrappa med höga steg
 och sedan trappor med väldigt stort avstånd mellan stegen,
  74 trappsteg räknade vi.
 
 Remmalag hör till bilden på ön.
Ser rätt så mysigt ut att åka så.
 
 
Med cykel som transportmedel får man uppleva och se mycket, något jag kan rekommendera.
När vi trampade runt på ön tänkte jag på Marcus, vår grabb,
 som skulle cykla Vätterrundan i helgen som var. Han skulle runt denna stora sjö,
vi såg sjön från ett annat och lite lättare perspektiv.
Vi klarade vår runda på ön,
och han klarade sin runda inom den tid han satt upp som mål, 10 h.


Dagen har lidit mot sitt slut, nöjda och glada lämnar vi Visingsö.
 
 Är man i Gränna ska väl en sådan här butik få ett besök!!
 
 
Hemma igen, så bar det av till Örebro för att träffa barn och barnbarn.
Vi skulle få rå om några av barnen en dag, då dagis och fritids hade stängt.
 
 
 Vi var på utflykt till Karlslund,
en fin och trevlig park med massor att se och titta på.
Hugo och jag hittade denna "manick" en doftorgel.
Man fick trycka på en knapp och sätta näsan i en tratt,
så skulle man gissa vad det var för doft.
Oj, vad vi skrattade och nös. Det doftade ganska konstigt ibland.

Hästar fanns det som vi pratade med och klappade på.
 
 Hemma igen, tog vi en promenad och plockade lite blommor.

 Glass smakade bra efter utflykten.
 
 
Vi hälsade även på hos yngsta dottern en stund.


Den här tösen är inte så gammal än,
men börjar redan se lite fundersam ut, när en för henne, ny person kommer.
" Är du min mormor?", ser hon ut att fundera.
 
Men min storebror känner jag igen...
 
Det här kortet har jag fått från Maria, vill dela med mig det.
De är i husvagnen i Nyhem, där de är den här veckan.
Tess verkar var mycket intresserad av vad storebror pysslar med.
 

3 kommentarer:

Monica sa...

Vilken härlig utfärd och så mycket ni hann på en dag! Det låter så mysigt att cykla omkring på Visingsö! Vi har varit där för många år sedan, men då åkte vi just remmalag...
Och att få rå om barnbarnen är ju alltid lika mysigt, men jag förstår att det känns skönt att bara ta det lugnt lite nu...
Ha det så gott, kram,. Monica

Birgitta sa...

Jag var med när barnen i Tidersrums skola var på skolresa till Visingsö och det var en trevlig dag då. Men det är länge sedan nu. Har varit dit igen senare. Måste vara bra att cykla där för det finns ju inga branta backar. Det var väl värre när ni var i skogen och letade efter den gamla stugan. Ser ut som barnbarnen tycker det är mysigt med besök av er.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Skaparglädje sa...

Cyklat på Visingsö har jag aldrig gjort, men jag har besökt ön ett par gånger och även åkt remmalag.E n mycket vacker ö som man gärna besöker igen.