torsdag 26 september 2013

Får se hur det går?

Nu har det hänt det jag lääänge har funderat på. Har tänkt, nej det går inte, jag struntar i det, men visst skulle det va´ roligt, kanske jag klarar det, och så har det funderats fram och tillbaka i ett par år.
I går kom jag till skott .

Har man en stuga på tomten med ett rum och lite extra utrymme, vad hamnar där? Jo allt som är bra att ha, eller det måste vi nog spara på, samt många gamla leksaker och böcker från när barnen var små, men det är ju bra saker nu när barnbarnen kommer hem. De gillar att plocka fram de gamla sakerna.

Så i går fick jag ett ryck och plockade i ordning i stugan så gubben min och jag kunde sätta upp mammas vävstol i dag.

 Vävstolen har legat nermonterad över två år,
så nu är det ju verkligen dags att den kommer upp
 
 Vi fixade det bra, alla detaljer var märkta med nummer,
så det var bara att läsa innantill och sätta ihop.
 
 Men så var det lattor i olika längder som vi inte visste riktigt hur de skulle sitta.
Det är inte lätt när det är första gången man sätter ihop en sådan här sak.
Men vi har ju expertisen på nära håll, så de fick rycka ut och hjälpa till.
Pappa visste exakt var och hur lattorna skulle sitta.
 
 Så blev resultatet
Bara att börja väva eller???
Oj, oj många svåra moment för mig och gubben min ( som jag hoppas ska hjälpa mig) återstår.
 
Jag får väl börja med att bestämma mig för vad jag ska väva och sedan varpa.
Varpan blev också uppsatt, den har pappa min gjort.
Han har varit en hejare på att fixa många bra saker.
 
Hoppas inte det tar två år till innan jag kommer på
vad jag ska försöka mig på att sätta upp i vävstolen.
Nej, jag har nog nåt på lut tror jag.
 
 
 

10 kommentarer:

Felix sa...

Så roligt att sätta upp vävstolen. Tur att du har så bra experthjälp också!

Har tittat ikapp på dina fina bilder på trädgården, katter, barnbarn och naturen. Vackra bilder!

Tur att katter har nio liv, med tanke på att de slåss på taket... ;-)

Hösthälsningar
Elisabet

Birgitta sa...

Men vad roligt, att du också ska börja väva nu. Det ska bli roligt att följa dej och se vad du hittar på. Det kommer säkert att gå bra. Det finns ingen bättre avkoppling än att väva. Så jag säjer bara Lycka till.
Kram Birgitta

Monica sa...

Wow! Nu måste du känna dig nöjd och glad - och kanske lite pirrigt förväntansfull? Men det måste kännas skönt att ha kommit till skott och gjort det du har funderat på så länge! Och så roligt det måste vara för dina föräldrar att se, att deras gamla vävstol kommer till heders igen!
Och nu kan din mamma kanske hjälpa dig att komma igång och väva?
Grattis, säger jag och lycka till!
Kram, Monica

Black Iris sa...

Men vad roligt att få upp vävstolen . Roligt också när ni hjälps åt så bra..

Kram Maidi

Lovisa sa...

vad kul att ni har fått upp vävstolen!

Kul att Britta och Elias kunde komma och hjälpa er med monetringen :o)

Ska bli spännande att se vad du har i åtanke...

Hoppas ni får en fin helg! Bilen är packad och om några timmar åker jag och hämtar barnen på fritids och dagis för att sedan rulla vidare mot Surahammar.

Kram på er!!

Lovisa

Christina sa...

Vad härligt med en vävstol! Älskar hemvävda trasmattor!/lila-Christina

Äppelblom sa...

Jag har svärmors vävstol stående i min källare - omonterad. Jag väver inte själv och har vid ett flertal tillfällen velat göra mig av med den, men gubben vill inte eftersom det är hans mammas.
Ska li kul att se vad du kommer att väva.
Må så gott och ha det bra!

Carina sa...

Mattor, mattor, mattor! Det är både kul, är användbart och dessutom roligt!

Äppelblom sa...

Skulle bara kolla om det har hänt något!
Önskar dig en skön söndag!

Carina sa...

Ljuvlig bild i din header! Var bara tvungen att få säga det.
Kram