fredag 20 september 2013

Solig fin dag.

 
Nu har hösten gjort sitt intåg på riktigt här hos oss. Kalla nätter, dimmiga mornar och fina soliga dagar sista tiden, inte just något regn, som andra delar av vårt land fått. Det gäller att ta vara på de fina dagarna nu och njuta av allt fint ute i naturen. Visserligen har inte naturen exploderat ut i alla fina färger än, men det är på gång.
Jag tycker om att gå ut i trädgården tidig förmiddag då daggdropparna fortfarande ligger kvar och glittrar i solskenet.
 
 
Än har inte solen torkat bort daggen.
Dropparna blir som kristaller... kolla in dropparna runt bladet.

 Här har solen bara lämnat de största dropparna.
 
 Frökapslar från något ogräs.
Även torrt ogräs kan vara fint.
 Lavendel, doftar gott.
 
 Syrenbladen börjar skifta lite i färg.
 
 Plommonen är mogna.
I år blev det bara några stycken.
Förra året höll vi på att drunkna i plommon.
 
 Rosorna håller ut och gläder oss ett tag till.
 
Smultronen har inte förstått att det är höst nu, utan jobbar på.
 
 Fokus hamnade inte precis där jag ville, kameran gjorde som den ville, hm.
Men bilden fick vara med ändå, ska föreställa ett smultron.

Så här ser det ut under vårt Åkerö.
Men det finns allt en hel del på trädet också, hoppas de hänger kvar ett tag till.
Vi gillar dessa äpplen.
 
 
Det var min förmiddagstur i trädgården i dag.
Det blev en skön tur i skogen också, men utan bilder.
 
Önskar dig en fin helg.
 


4 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Ja, visst har hösten kommit med sin klara sköna luft. Jag har ju fått ett vik. på dagis och vi är ute hela dagarna och njuter av de soliga dagarna. Mellanmålet äter vi ute under blodboken.
Kram!

Äppelblom sa...

Jag önskar dig en fortsatt trevlig helg och tack för kommentaren.
Även om jag inte är någon höstälskare, så tycker jag att det känns riktigt bra.
Må så gott och kram!

Monica sa...

Ja, dom där klara, fina, soliga höstdagarna är väl underbara! Stor skillnad mellan dag-och nattemperaturer och mörkret faller mycket tidigare, men det är också mysigt på sitt sätt!
Tack för din rara kommentar i min blogg!
Helgkram, Monica

Polargrevinnan sa...

Vilka vackra foton du har tagit på din morgonpromenad.
Hitintills har det varit härliga höstdagar med klar och lite kylig luft och fina höstfärger.
Visst mörknar det på kvällarna men det är rätt mysigt att tända några ljus och ta fram den där boken som inte blev läst i somras.
Jag tog en promenad genom ett koloniområde härom dagen. På flera
ställen var det skyltar - Var så god och plocka lite äpplen. Trevligt när man delar med sig.
Ha det bra.
Kram Viola